هایپ چیست ؟

کسب درآمد از ایردراپ

هایپ hyip چیست ؟

معنای لغوی هایپ ( hyip ) مخفف ( high yield investment program ) یعنی برنامهٔ سرمایه گذاری با بازدهی یا سود بالا است. هایپ پدیده‌ای مخصوص به شبکه اینترنت یا سایتهای اینترنتی نیست. بلکه به هر نوع برنامهٔ سوددهی با سود بالاتر از مقدار معمول مثلا چهار تا پنج درصد در ماه گفته می‌شود.

اگرچه ممکن است  برنامه‌های هایپ آفلاین شرکت هایی ثبت شده با سود پایدار و بالا باشند ، ولی محدودیت وروود در این گونه برنامه‌ها یا شرکتها به دلیل حداقل سرمایه بالا (از چند ده هزار دلار تا چند صد هزار دلار ) باعث رواج هایپ‌های آنلاین ( اینترنتی ) در چند سال اخیر شده‌است. که کاربران خود را حتی با مبالغ پایین تشویق به سرمایه گذاری می کنند.

مسئله اینجاست که هایپ‌های آنلاین شفافیت کمتری دارند. در مورد هویت شرکت خود، مدارک ثبت و آدرس دفاتر، نوع و روش سرمایه گذاری اطلاعاتی نمی‌دهند و اگر هم می‌دهند صحت آن‌ها معمولا قابل پیگیری یا اثبات نیست.

روش کار هایپ‌ها چگونه است ؟

روش کار معمولا به اینصورت است که کاربران اینترنتی در این سایت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند و صاحبان سایت، ادعا می کنند سرمایهٔ کاربران خود را در بازار خرید و فروش ( تریدینگ ) یا استخراج ارزهای دیجیتال ، فارکس و طلا و نفت و یا بورسهای بین المللی و به طور کلی خرید و فروش املاک و مستقلات، ورزش ، کشاورزی و پروژه‌های دولتی و خصوصی و حتی برخی در هایپ‌های دیگر به کار می‌بندند و سود ثابت روزانه ، ماهانه و … به کاربران پرداخت می‌کنند.

این وبسایت‌ها معمولاً ادعا می‌کنند، بین ۰٫۵ تا ۱۵۰ درصد سود به صورت روزانه یا ماهانه ( یا یک دوره سرمایه گذاری کوتاه مدت )پرداخت می‌کنند. برخی از آن‌ها دارای اعتبار چند ساله‌ای هستند و فعالیت قابل توجهی دارند .

توجه کنید که تجارت در بازار فارکس و بورس و یا سایر بازارهای بین المللی صرفاً یک ادعاست که از طرف هایپ‌ها مطرح می‌شود. البته برای اثبات این ادعا میتوانید نام بروکر و شماره پیگیری آن را طلب کنید که در صورتی که واقعا آن هایپ در بازار فارکس یا … مشارکت داشته باشدمیشود کارنامه مالی آن را مشاهده کرد که تا امروز هیچ هایپی مشاهده نشده که مدرک مستدلی را ارائه نماید.

بازی قمار هایپ (hyip games)

اکثر پروژه ها یا سایتهای هایپ‌ کلاهبردار هستند و از روش کلاهبرداری پونزی یا پانزی (Ponzi scams) استفاده می کنند. اصطلاح پونزی ( تلفظ صحیح آن پانزی است )  از نام چارلز پانزی سرمایه دار آمریکایی گرفته شده‌است که با دادن وعده‌هایی مبنی بر افزایش دارایی‌هایش برنامه‌ای راه اندازی و صدها میلیون دلار جمع آوری کرد و از همان سرمایه‌های جمع آوری شده مبلغ کمی را به عنوان سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کرد و در آخر با چندصد میلیون دلار متواری شد.

بر طبق آمار غیر رسمی در طی چند سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار توسط هایپ‌ها از کاربران کلاهبرداری شده است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش توصیه می کنیم حتما مقاله های زیر را مطالعه بفرمایید :

کلاهبرداری پانزی (Ponzi) چیست ؟ و چگونه در دام آن گرفتار نشویم؟

جالب آن است که مبالغ سرمایه گذاری شده در این سایت‌ها بسیار زیاد است. و متاسفانه در ایران هم افراد بسیار زیادی در این گونه پروژه ها در حال سرمایه گذاری هستند بدون آنکه هیچگونه اطلاعاتی در مورد چنین روشهای کلاهبرداری داشته باشند. فقط صرف اینکه یک سایتی در چندین سایت ایرانی به عنوان یک پروژه برای سرمایه گذاری با سود بسیار بالا معرفی می شود ، وارد آن می شوند.

اگرچه بسیاری از هایپ‌ها سریعا شکست می‌خورند و عمر آنها معمولا کمتر از یک سال و حتی چند ماه است ولی برخی از آنها نیز با جذب تعداد افراد زیاد با سرمایه‌های هر چند اندک در همان ماه اول بین پنج تا صد و پنجاه هزار دلار و در سال اول بین ۱ تا ۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب می‌کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که با وجود این همه کلاه برداری چگونه افراد باز هم در این سایت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند؟

جواب این سوال خیلی ساده است  : طمع

در یک سیستم هایپ سود ها چگونه به وجود می آیند ؟

هایپ درواقع یک سیستم بازی با پول است و هیچ ربطی به سیستم های سرمایه گذاری ندارد.

در سیستم های سرمایه گذاری واقعی مانند سرمایه گذاری در بورس یا بانک ، پول شما در بخش های مختلف مانند تجارت یا … سرمایه گذاری میشود و سود به دست آمده بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر تقسیم میشود . البته ناگفته نماند که متاسفانه اکثر بانکهای ایرانی یک سیستم سرمایه گذاری واقعی نیستند و پول مردم را در سوداگری و دلالی ( ملک ، ارز ، طلا و سکه و . . . ) به کار می گیرند. و یکی از دلایل تورمهای افسار گسیخته در ایران همین دلالی بانکها با سرمایه های کلان مردم می باشد.

اما هایپ اینگونه نیست ، در سیستم های هایپ درواقع یک چرخه ایجاد میشود .

برای نمونه شما مبلغ ۱۰۰ دلار در یک سایت هایپ با سود ماهانه ۲۰% سرمایه گذاری می کنید.

پس از گذشت دو ماه ( که شما مبلغ ۴۰ دلار سود دریافت کردید ) زمانی که می بینید سایت ، سود مورد نظر را پرداخت نمود و به ظاهر  قابل اعتماد است و واقعا به شما سود میدهد ، تحریک میشوید تا دوستانتان را نیز دعوت کنید.

پس از این کار به عنوان مثال شما ۳ نفر از دوستان خود را دعوت کرده و هرکدام از آنها مبلغ ۵۰ دلار سرمایه می گذارند ، تا این لحظه موجودی سایت هایپ به ۲۱۰ دلار رسیده است و سایت ماهانه باید ۵۰ دلار به شما و دوستانتان سود بدهد . پس از گذشت دو ماه که سایت ۱۰۰ دلار سود پرداخت کرد شما و دوستانتان باز بیشتر اعتماد میکنید و دیگران را دعوت میکنید یا خودتان بیشتر سرمایه میگذارید .

پس از این کار به عنوان مثال ۷ نفر دیگر وارد سایت شده و جمعا ۷۰۰ دلار سرمایه گذاری می کنند  که در این لحظه موجودی سایت هایپ ۸۱۰ دلار خواهد بود. ( در این محاسبات سود زیرمجموعه گیری وارد نشده است. )

همانطور که میبینید در طول زمان با اینکه سود زیادی پرداخت میشود ولی موجودی سایت بیشتر میشود . این روال حتی در بعضی مواقع تا سالیان سال ادامه پیدا میکند و با اینکه بعضی از افراد ده ها برابر پولشان را از سایت گرفته اند ولی باز موجودی رو به افزایش است .

به  این چرخه بازی با پول ، سیستم هایپ گفته میشود . در واقع یا تعداد افراد روز به روز بیشتر می شوند یا اکثر کاربران قبلی ، پس از پایان دوره سرمایه گذاری ، به طمع گرفتن سود بیشتر مجددا پول خود را در سایت می گذارند. و یا هر دو مورد اتفاق می افتد.

ولی به هر حال این بازی یک جایی به اتمام رسیده و سایت مورد نظر اسکم شده و گردانندگان این سایتها با سرمایه های مردم ، یک شبه متواری می شوند.

روش‌های مختلف برای سرمایه گذاری در هایپ‌ها :

۱- برخی از افراد در هایپ‌هایی که فکر میکنند قابل اعتمادتر هستند یا سود معقول تری می دهند سرمایه گذاری می‌کنند. تعداد کمی هایپ وجود دارند که دارای گواهینامه ssl هستند. (البته اعتبار شرکتها و مراجع مختلف ارائه دهندهٔ اس اس ال متفاوت است.)

ssl امنیت ارتباطات بین کاربر و یک وبسایت را تامین می‌کند و داشتن آن به هیچ وجه حمل بر اعتباری بیش از دیگر سایتهای هایپ نیست .

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید گرفتن گواهینامه ssl مراحلی آسانی  دارد و به هیچ عنوان بیمه ای برای امر سرمایه گذاری محسوب نمی شود. ssl فقط امنیت اطلاعات کاربران را بالا می برد.

علاوه براینکه هایپ‌هایی که ادعای پرداخت سود ماهانه بیش از ۷٪ را دارند به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

۲-  برخی از کاربران در هایپ‌های تازه تاسیس، صرفنظر از مقدار سودی که پرداخت می‌کنند و سایر مدارکی که حتی نشان دهندهٔ کلاه بردار بودن آنان است، سرمایه گذاری می‌کنند.

این افراد در ابتدای تاسیس این هایپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، سود پرداخت شده توسط هایپ را برداشت می‌کنند و همهٔ آن را مجددا سرمایه گذاری نمی‌کنند. پس از مدتی (بین چند روز تا یکی دو ماه) مقدار سودی که برداشت کرده‌اند از سرمایهٔ اولیه شان بیشتر می‌شود. حال حتی اگر هایپ کلاه بردار باشد، آن‌ها ضرر نکرده‌اند.

۳-  این افراد سرمایهٔ خود را بین  سایت های مختلف تقسیم می‌کنند. به عنوان مثال اگر ۱۰۰۰ دلار سرمایه دارند در ده سایت هر کدام صد دلار سرمایه گذاری می‌کنند. در اینصورت با بسته شدن یک یا تعداد کمی سایت فرد کل سرمایه اش را از دست نمی‌دهد. برخی سرمایهٔ خود را در هایپ‌های مورد ۱ ، برخی در هایپ‌های مورد ۲ و برخی در هر دو نوع تقسیم می‌کنند.

۴- افراد با دعوت از کاربران دیگر ، سود زیرمجموعه های خود را دریافت می کنند. در این مورد شبیه به سیستمهای هرمی فقط تعداد کمی از افرادی که در ابتدای کار وارد این سیستم شده اند سود خوبی دریافت می کنند ولی در نهایت تعداد افراد زیادی در زیرمجموعه های پایین تر ضرر خواهند کرد.

نظارت بر هایپ‌ها (hyip monitoring)

شرکت‏ها یا وبسایتهای دیگری معروف به هایپ مانیتورینگ (hyip monitoring) هستند که با سرمایه گذاری در هایپ‌های مختلف به کاربران خود نشان می‌دهند که چه هایپ هایی سودی را که ادعا کرده‌اند پرداخت می‌کنند. همچنین در این سایت‌ها و فروم‌ها کاربران می‌توانند نظرات خود را راجع به هایپ‌ها بنویسند و تخلفات آن‌ها را گزارش کنند.

البته صرف داشتن ، نظر مثبت کاربران یا تعداد مشتری های زیاد نمی توان به یک سایت اعتماد کرد زیرا همانطور که گفته شد ترفند این گونه سایتها این است که برای جلب اعتماد در ابتدا همه سودها را به موقع پرداخت می کنند.

آموزش برخی از اصطلاحات 

profit/interest: هر هایپ علاوه بر نمایش سود در سایت، بطور خودکار سود هر کاربر را در هر روز محاسبه و در کنترل پنل مخصوص هر کاربر مقدار سود هر روز را در همان روز اضافه می‌کند و کاربر اجازه دارد تا سقف مقدار سودی که دارد از حسابش برداشت کند، که این برداشت نیز بطور خودکار از بانک الکترونیکی مربوطه انجام می‌شود یا به حساب ارز دیجیتال ( کیف پول ) کاربر واریز می گردد.

Compound:  در برخی از هایپ‌ها این امکان برای سرمایه گذار قرارداده شده تا با سرمایه گذاری مرکب (compound) به طور خودکار سود حاصل به سرمایهٔ اولیه (principal) اضافه شود و به آن سود اضافه تعلق گیرد.

Withdraw: سرمایه گذار می تواند سود خود را از حساب مجازی ( از طریق پنل کاربری ) در هر زمان برداشت کند. ولی برداشت سرمایهٔ اولیه پس از مدت معینی ( اتمام بازه سرمایه گذاری ) پس ازچند روز تا چند ماه از درخواست انجام می‌شود.

البته در بسیاری از هایپ‌ها امکان برداشت سرمایهٔ اولیه وجود ندارد و تا به امروز هایپی دیده نشده که سرمایه ابتدایی را تضمین کند عموما در هایپها سرمایه ابتدایی در پایان قرارداد بصورت ارز خود سایت است که نحوه نقد شدن آن بوسیله جذب سرمایه گذار جدید می باشد. در حقیقت سرمایه منتقل به غیر میشود . لازم به ذکر است تمامی سودها و پورسانتها هم به همین نحو قابل پرداخت میشود. ( طبق همان تعریف و مثالی که در قسمت بالا ذکر شد. )

Referral/affiliate: یکی از راه‌های نوین و پربازده تبلیغاتی سیستم ارجاعی (referral) است که بیشتر سایت‌های تجارت الکترونیک حتی سایت‌های معتبری و فروشگاهی و . . . نیز از آن بهره می‌برند.

سیستم ریفرال یا همکاری در فروش به خودی خود مشکلی ندارد بلکه یک روش بسیار عالی برای افزایش فروش و سود شرکتها و کاربران و مشتریان آنها می باشد ولی به هر حال از این روش در فعالیتهای غیر قانونی نیز استفاده می شود.

روش کار به این صورت است که  هر فرد که عضو سایت است ، پس از سرمایه گذاری می‌تواند برای سایت بازاریابی کند و در صورت سرمایه گذاری افرادی که او را به عنوان بازاریاب معرفی می‌کنند، درصدی از مبلغ سرمایه گذاری شده را به عنوان پورسانت دریافت خواهد کرد.

برخی سایت‌ها سیستم ریفرال چند سطحی ارائه می‌دهند. ( شبیه سیستم هرمی ) طرح در آمد زایی چند سطحی در تجارت الکترونیک از جانب کشورهای آمریکایی و اروپایی و در ایران در صورت قانونی بودن خود شرکت طرحی پذیرفته است ( سیستم بازاریابی شبکه ای یا نتوورک مارکتینگ )

البته طرحهای در آمد زایی باینری ( به صورت هرمی ) در ۹۸% کشورها طرحی غیر قانونی محسوب میشود.

نتیجه گیری :

قبل از سرمایه گذاری در وبسایتهایی نظیر هایپها ، در صورتی که مدارک و مستندات قابل قبول و شفافی در مورد سایت و شرکت ، مورد نظر و نحوه عملکرد و روشهای سرمایه گذاری و کسب سود آنها در دسترس نبود و یا طبق توضیحاتی که در مقاله های زیر در سایت دلاری ارائه دادیم ، شائبه یک طرح پانزی را داشت ، به هیچ عنوان در آن سرمایه گذاری نکنید.

در واقع برای کار با چنین سیستمهایی باید دیدگاه شما این باشد که : گناهکار است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

به هر حال چیزی که مشخص است این است که سرمایه گذاری در بازارهای جهانی ( اعم از بورس ، ماینینگ و تریدینگ ارزهای دیجیتال و . . . ) همیشه با سود همراه نبوده و بر فرض این که روش کار درست سایتی برای شما محرز شد ، باید ریسک این گونه سرمایه گذاری را بپذیرید و اول اینکه همه سرمایه خود را در این کار نگذارید و دوم اینکه هیچوقت از موفقیتهای خود مغرور نشده و طمع نکنید !

همچنین بخوانید :

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام است ؟

بایدها و نبایدها بعد از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

امنیت در خرید و فروش اینترنتی

معرفی وبسایتهای اسکم و کلاهبردار

هشدار به خریداران و فروشندگان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

بررسی وب‌سایت کلاهبرداری ایران کوین ماین irancoinmine و سایت mrdigicoin

۱۰ نکته خیلی مهم درباره ارزهای دیجیتال که همه باید بدانند !

۷ نکته بسیار مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

کسب درآمد با ترید کردن در ارزهای دیجیتال

==========================================

لطفا برای اطلاع از آخرین اخبار و جدیدترین روشهای کسب درآمد ، عضو کانال سایت دلاری شده یا به صفحه زیر مراجعه نمایید :

⇐  چگونه از طریق سایت دلاری شروع به کار و کسب درآمد نمایم ؟  

کانال آموزشی کسب درآمد دلاری از طریق ارزهای دیجیتال : @kasbe_bitcoin

خرید و فروش ارز دیجیتال کانال روبیکا kanal-dolari