نکات مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

کسب درآمد از ایردراپ

کسب درآمد دلاریکسب درآمد دلاریکسب درآمد دلاری

۷ نکته بسیار مهم  قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در بیت کوین -۱

صنعت ارزهای دیجیتال که با بیت‌کوین شروع شد ،  این روزها سروصدای زیادی به پا کرده و میلیون‌ها نفر را در دنیا و همچنین کشور ایران ، به سمت خود جذب کرده است. مخصوصا که تکنولوژی ارزهای دیجیتال در ایران به عنوان یک صنعت پذیرفته شده و خرید و فروش و معامله بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به صورت رسمی و قانونی پذیرفته شده است.

   اطلاعیه  بانک مرکزی در مورد رسمی و قانونی شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین در ایران 

آیا قیمت Bitcoin به رشد خود ادامه می‌دهد؟

آیا بیت‌کوین فقط یک حباب است و هیچ ارزش واقعی ندارد؟

⇐ ۵ دلیل اصلی که بیت کوین حباب نیست !

نظرات مختلفی در این خصوص توسط افراد مختلف ارائه می‌شود ولی هر اتفاقی که بیفتد، تردیدی نیست که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آینده دنیا نقش بسیار مهمی خواهند داشت که نمی توان آنرا نادیده گرفت .

 درآینده ای نه چندان دور پول کاغذی در دنیا حذف خواهد شد و ارزهای دیجیتال یا پول الکترونیکی جای آن را خواهد گرفت !!!

صنعت و تکنولوژی ارزهای دیجیتال بسیار حوزه جدیدی است. هنوز درصد بسیار زیادی از افراد جامعه درک و شناخت درستی از این علم و تکنولوژی و روش کارکرد آن ندارند. بیشتر این افراد به ارزهای دیجیتال مخصوصا Bitcoin مانند یک سرمایه‌گذاری پرسود نگاه می کنند  ولی نکته اینجاست که تعداد زیادی از این اشخاص  در حالی سرمایه خودشان را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند که واقعا نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند.

تکنولوژی تولید و نقل و انتقال ارزهای مجازی مانند بیت کوین که به تکنولوژی بلاکچین معروف است را می توان یکی از اختراعات جدید بشر نامید.

علمی که مانند هر علم یا تکنولوژی دیگری فرصتها و تهدیدهایی را به همراه خود خواهد آورد.و در صورتی که بتوانیم به صورت صحیح آنرا مدیریت  نماییم می توان تهدیدهای آنرا به فرصت تبدیل نمود.

عده ای که باعلم و آگاهی و از روش درست وارد این بیزینس شده اند توانستند به درآمدهای بسیار خوب و بالایی حتی میلیونی و میلیاردی برسند و متاسفانه افرادی هم که ناآگاهانه و بدون اطلاعات درست و کافی وارد این بیزینس و تجارت شدند زمان و حتی سرمایه خود را از دست دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در  مورد بیت کوین لطفا مقاله زیر و مقالات مرتبط با آنرا که در همان صفحه مشخص شده است مطالعه بفرمایید.

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

حتماً قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال این ۷ نکته مهم را بخوانید!

۱ – باید ریسک پذیر باشید :

درست است که بازار ارزهای دیجیتال گاهی اوقات بسیار پرسود است .

بیتکوین در اوایل چیزی کمتر از یک دلار قیمت داشت و در اواخر سال ۲۰۱۷ قیمت آن به حدود ۲۰ هزار دلار رسید !!!

و اگر برای مثال ۵ سال پیش با مبلغ کمی پول ، مقداری بیت‌کوین خریداری می‌کردید الان به سرمایه بزرگی تبدیل می‌شد ولی حقیقت است که این بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد (مانند بدون پشتوانه بودن و نوسانات بالا) دارای ریسک زیادی است. پشتوانه اصلی آن قبول و اعتماد مردم است.

به نقل قول یکی از دوستان که مثال و مقایسه جالبی در مورد پول الکترونیکی یا همان ارزهای دیجیتال داشت و می گفت :

طلا پول خداوند است ، اسکناس پول دولتهاست و ارزهای مجازی پول مردم است.

البته ممکن است به زودی ارزهای دیجیتال با پشتوانه ای مانند طلا نیز ارائه شوند.
در حال حاضر این ارزها مانند شرکت‌های بورسی نیستند که درآمد داشته باشند و املاک، کارخانه، مواد اولیه و چنین چیزهایی در اختیار داشته باشند. ارزهای دیجیتال چیزی جز یک رشته کد رمز نگاری شده نیستند . 
بنابراین همانطور که قیمت آنها رشد می‌کند، هر لحظه نیز ممکن است قیمت آنها به شدت افت کند.

یک قانون نانوشته در تجارت وجود دارد که می گوید هرچه ریسک یک سرمایه گذاری بالاتر باشد ، به همان نسبت احتمال و میزان سود آن نیز بیشتر است و بالعکس !!!

۲ – بدانید که هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی نیست .

این ویژگی در بورس و سایر بازارهای سهام و مالی نیز وجود دارد ولی  در بازار ارزهای دیجیتال، این ویژگی به شدت برجسته است. هیچ قانون، تئوری اقتصادی، الگو یا روندی وجود ندارد که با آن بتوانیم به شکلی کارآمد و ۱۰۰ درصد قطعی ، بازار و قیمت ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم.

این ارزها فقط براساس عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌روند و کنترلی نیز بر آنها نیست. نهاد یا دولتی یا شرکتی وجود ندارد که رشد و افت این ارزها را کنترل کند و فاکتورهایی بنیادی بسیار کمی وجود دارد که بتوانید براساس آن، قیمت یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنید.

هر رویداد یا اتفاقی در سطح بین‌المللی می‌تواند باعث شود قیمت بیت‌کوین صدها و حتی هزاران دلار افت کند یا بالعکس افزایش پیدا کند . به طور مثال وقتی یک کشور اعلام می‌کند که اجازه استخراج بیت‌کوین یا اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور را نمی‌دهد، این خبر ممکن است یک شوک قیمتی به آن ارز وارد کند.

معمولا افزایش یا کاهش قیمت Bitcoin تاثیر مستقیم بر سایر ارزها دارد.

بسیار مهم است که در نظر داشته باشید هیچکس، صرف نظر از اینکه چه مدت زمانی در این بازار بوده، توانایی پیش‌بینی قطعی قیمت این ارزها را نخواهد داشت .

۳ – باید بسیار دقیق باشید .

شاید این نکته کمی بدیهی به نظر برسد ولی قبل از اینکه کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که با آگاهی و هوشیاری کامل در حال انجام آن هستید.  برفرض مثال عدم تجربه شما، شاید باعث شود مقدار بیت‌کوین را اشتباهی وارد و ارسال کنید یا حتی امنیت کیف پول‌تان را به خاطر عدم توجه به نکات امنیتی به خطر بیندازید.
هیچ راه برگشتی برای اشتباهات شما در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، اگر مبلغی از دست دادید، برگرداندن آن تقریبا غیرممکن است.

وقتی تراکنشی به یک کیف پول دیگر ارسال شد، غیرقابل برگشت است، حتی ممکن است صاحب آن کیف پول ناشناخته باشد و نهادی مانند بانک وجود ندارد که کنترل کننده یا ناظر بر تراکنش‌ها باشد.

کار کردن با کیف پول‌ها نیز نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا آدرس کیف پول‌های بیت‌کوین به شکل خاصی هستند و نمی‌توانید آنها را به خاطر بسپارید.

آدرس بیت کوین چیزی شبیه این است:  ۱HubjdCGsENK84462S7T13YqjnxYGRwbJh
آدرس‌ها از کاراکترها و اعداد تصادفی تشکیل شده و وارد کردن یک کاراکتر اشتباه ممکن است باعث شود کل موجودی بیت‌کوین شما در حین ارسال از بین برود یا اینکه به مقصد اشتباهی ارسال شود.

البته مزیت این آدرسها آن است که مجبور هستید آنها را کپی و پیست نمایید ، در نتیجه احتمال تایپ اشتباه آنها بسیار پایین می باشد. همچنین بعضی از کیف پولها آدرسها را چک می کنند و درصورتی که کاراکتری کم یا زیاد باشد به کاربر پیغام خطا می دهد.

به هر حال برای اطمینان بیشتر بعد از کپی و درج کردن، همواره دو حرف اول و سه حرف آخر آدرس را تایید و بررسی نمایید.

۴ – امنیت حساب‌ و کیف پول خود را بالا ببرید .

والتها یا کیف پول‌های زیادی برای ارزهای دیجیتال بصورت آنلاین، آفلاین و سخت‌افزاری وجود دارد. همچنین پلتفرم‌ها و وبسایتهای زیادی برای خرید و فروش این ارزها ایجاد شده است. اما همه این کیف پول‌ها و ابزارها و پلتفرم‌ها معتبر و قابل اتکا نیستند.

برخی از آنها با توجه به قوانین کشورشان و تحریمها ، به ایرانیان خدماتی ارائه نمی‌کنند و ممکن است حساب شما را با ارز موجود در آن مسدود کنند.

برخی از کیف‌ پول‌های آنلاین که اجازه پشتیبان‌گیری از موجودی حساب‌تان را نمی‌دهند نیز خطراتی دارند و گاهی اوقات کلاهبرداران با ساخت کیف پول‌های آنلاین تقلبی ، هدفی جز سرقت موجودی حساب شما ندارند. از جمله کیف پول‌های آنلاین معتبر برای بیت‌کوین و اتریوم سایت blockchain.com است (مسئولیت استفاده از این وبسایت برعهده خودتان است.)

بعد دیگر امنیت، حفظ رمزهای عبور است. هیچگاه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کنید. کلیدهای خصوصی (Private keys) که کلید دسترسی شما به کیف پول‌تان است را در مکان  امنی نگهداری کنید.

از حملات فیشینگ و روشهای انجام آن آگاه باشید و رمزهای عبور خودتان را فقط با چک کردن آدرس دقیق سایت وارد کنید. بعضی  از وبسایت‌ها خودشان را به جای سایت‌های معتبر جا می‌زنند و شما با وارد کردن رمز عبور خودتان در آن سایت‌ها، عملا مشخصات کیف پول‌تان را در اختیار سوءاستفاده کنندگان و یا هکرها قرار می‌دهید.

کیف پول‌های آنلاین بیشتر هدف حمله و هک قرار می‌گیرند. پشتیبان‌گیری از کیف پول و عدم نگهداری مبالغ زیاد در کیف پول‌های آنلاین یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت موجودی‌تان است. برای نگهداری مبالغ بالای ارز، می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و یا آفلاین استفاده کنید. یکی از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری با نام Ledger معروف است.

نحوه ساختن کیف پول یا والت بیت کوین و نکات مربوط به امنیت آنرا می توانید در صفحه زیر مطالعه بفرمایید :

⇐ آموزش ساخت کیف پول بیت کوین

همچنین بخوانید :

⇐ امنیت در خرید و فروش اینترنتی

۵ – قبل از سرمایه‌گذاری، درباره ارز مورد نظر تحقیق کنید و آنرا را بشناسید :

همانطور که در بورس تهران عرضه اولیه سهام (IPO) وجود دارد، در دنیای ارزهای دیجیتال نیز عرضه اولیه سکه (ICO یا Initial Coin Offering) وجود دارد. عرضه اولیه ارز دیجیتال، به معنای انتشار توکن‌های یک ارز جدید است که معمولا توسط توسعه‌دهندگان آن ارز، طی تبلیغاتی گسترده به عموم معرفی می‌شود. در حال حاضر بیش از دو هزار ارز دیجیتال وجود دارد.

عرضه اولیه این ارزها معمولا به صورت رایگان و تحت عنوان ایردراپ است.

در صورتی که در مورد ایردراپ ( AIRDROP ) اطلاعاتی ندارید لطفا مقاله زیر را مطالعه بفرمایید :

ایردراپ Airdrop چیست ؟

 متاسفانه در عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال شاهد کلاهبرداری‌های بسیار زیادی هستیم و حتی ارزهایی که به نظر می‌رسد معتبر باشند، پس از مدتی کلاهبردار بودن عوامل آنها محرز می‌شود.  حتی گاهی اوقات افراد در ارزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آنرا کاملا نمی‌شناسند و  صرفا با دیدن نمودار قیمت ارز که رشد زیادی داشته، به طمع کسب ثروت در کوتاه‌مدت، فریب می‌خورند.

قصد نداریم بگوییم عرضه‌های اولیه جدید در حوزه ارزهای دیجیتال کاملا کلاهبرداری است ولی باید قبل از هرگونه اقدامی تحقیق و بررسی بسیار زیادی را انجام دهید.

عرضه‌های اولیه موفق و معتبری نیز وجود داشته‌اند و بعدها نیز انجام خواهد شد. به طور مثال عرضه اولیه ارز اتریوم (ethereum) یک مورد معتبر و قانونی بود که سود خوبی را نیز نصیب خریداران آن کرد. قیمت اتریوم در زمان اوج قیمت خود ، تا حدود ۱۴۰۰ دلار نیز رسید.

چگونه قبل از سرمایه گذاری از سرمایه خود محافظت کنیم؟

آموزش، آموزش و باز هم آموزش و در نهایت کسب تجربه ! همواره تحقیقات تیم هایی که قصد ورود به این صنعت را دارند، دنبال کنید و شرایط و قوانین اولیه (وایت پیپر) آن ها را به دقت مطالعه کنید. چیزی که از این تیم ها یاد می‌گیریم این است که داشتن ایده بسیار خوب است اما اجرای درست ایده ها و در نهایت استقبال مردم از آن ایده یا پروژه است که باعث موفقیت آن می‌شود. چیزی که روی کاغذ و به صورت تئوری خوب به نظر می‎رسد لزوما به این معنا نیست که در عمل هم خوب و نتیجه بخش خواهد بود.

 به طور خلاصه می‌توان گفت که هیچ فردی گوی جادویی ندارد تا پروژه های موفق را پیش بینی کند. همیشه این مسئله را مد نظر داشته باشید که هرچند پروژه هایی واقعی هستند که کلاهبرداری هم نیستند ، ولی به هر حال امکان شکست آنها وجود دارد.

طبق یک مثل قدیمی هیچوقت همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید. اگر واقعا قصد سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال دارید همه سرمایه خود را برای خرید یک ارز نگذارید. ارزهایی را بررسی کنید که حداقل یک سال از عرضه آنها در بازار گذشته باشد و نمودار عملکرد چندین ارز را در یک سال گذشته با یکدیگر مقایسه کنید.

۶ – از هیجان‌زدگی پرهیز کنید : 

مانند بازار سهام ، خرید و فروش هیجانی، در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. این یکی از ویژگی‌های معامله‌گران تازه‌کار و بدون تجربه است که با دیدن نشانه‌هایی از رشد یا افت قیمت، با هیجان به خرید و یا فروش و معامله ارز می‌پردازند و معمولا نیز نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

باید به این نکته دقت داشته باشید که افت و رشد قیمت‌ها همیشه در بازارهای مختلف وجود دارد و در صورتی که در یک ارز معتبر سرمایه‌گذاری کرده‌اید، صبر و شکیبایی به خرج دهید. ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی دارند و آنها که پرطرفدارتر هستند معمولا پس از یک دوره افت یا رشد بزرگ، دوباره خودشان را باز می‌یابند.

۷ – از سیستم‌های پانزی دوری کنید :

هر وبسایت یا برنامه ای که به شما وعده دوبرابر کردن بیت‌کوین یا سودهای غیر منطقی و زیاد را داد را نباید معتبر تلقی کنید. با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و سخت بودن پیگیری تراکنش‌های این نوع ارزها، سیستم‌های پانزی نیز در این حوزه فعالیت زیادی پیدا کرده‌اند.

سیستم‌های پانزی سیستم‌هایی هستند که با بهانه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران، با شیوه‌های مختلف، سرمایه افراد را جمع آوری می‌کنند و البته در ابتدای کار، سود سرمایه‌گذاران اولیه را نیز پرداخت می‌کنند. این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه با آن پول به انجام کار اقتصادی نمی پردازد .  سیستم‌های پانزی پس از مدتی افشا شده و فرو می پاشند و این سرمایه‌گذاران هستند که فریب خورده و در نهایت ضرر می‌کنند .  ( در مورد ترفند پونزی این صفحه از ویکی‌پدیا را بخوانید)

برای تشخیص سریع یک سیستم پانزی، اول از همه به عقل و منطق خودتان رجوع کنید. هر سیستم یا سایتی که وعده سود زیاد در کوتاه‌مدت را می‌دهد و هویت آن فرد یا شخص یا شرکت و همینطور فعالیت آنها به درستی مشخص و شفاف نیست، به احتمال زیاد یک سیستم پانزی است.

همچنین بخوانید :

⇐ کلاهبرداری پانزی (Ponzi) چیست ؟

نتیجه‌گیری

کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حوزه جدیدی است که نیاز به تحقیق و بررسی زیاد دارد. سرمایه‌گذاری در این ارزها گرچه سودآور است اما خطراتی نیز دارد که هیچ‌کس نباید با نادیده گرفتن آنها، سرمایه خود را به خطر اندازد. نکته مهم اینجاست از ابزارها، سایت‌ها، کیف پول‌ها و هرچیزی که در حوزه ارزهای دیجیتال با آن سروکار دارید کاملا آگاهی یابید و درباره آنها تحقیق کنید و همه ادعاها را بدون بررسی نپذیرید.

هدف سایت دلاری معرفی  سایتها و برنامه های مفید و درآمدزا ، همراه با آموزشهای لازم و رایگان و کمک به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه هموطنان عزیزمان می باشد.

همچنین بخوانید :

تفاوت بین رمزارز، ارز دیجیتال، توکن و آلتکوین در چیست؟

ICO چیست و چگونه می توان در آنها سرمایه گذاری کرد ؟

۱۰ نکته خیلی مهم درباره ارزهای دیجیتال که همه باید بدانند !

کسب درآمد با ترید کردن در ارزهای دیجیتال

هشدار به خریداران و فروشندگان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

چگونگی تغییرات قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال

هایپ چیست و سرمایه گذاری در آن چگونه است ؟

اصطلاحات رایج و تخصصی در تجارت و بازار ارزهای دیجیتال

==========================================

لطفا برای اطلاع از آخرین اخبار و جدیدترین روشهای کسب درآمد ، عضو کانال سایت دلاری شده یا به صفحه زیر مراجعه نمایید :

⇐  چگونه از طریق سایت دلاری شروع به کار و کسب درآمد نمایم ؟  

کانال آموزشی کسب درآمد دلاری از طریق ارزهای دیجیتال : @kasbe_bitcoin

 

کانال روبیکا kanal-dolari