آیا بیت کوین واقعا ناپایدار است؟

کسب درآمد از ایردراپ

آیا بیت کوین واقعا ناپایدار است؟

هر چیزی که در جهان مطرح می شود، طرفداران و منتقدانی دارد. این موضوع برای بیت کوین هم صدق می کند. طرفداران بیت کوین از منتقدان آن بیشتر است; اما منتقدان هم دلایل خاصی برای مخالفت خود دارند.

تعداد کمی از منتقدان واقعا منطقی برخورد می کنند و مشکلات واقعی بیت کوین مانند مقیاس پذیری را بیان می کنند. اما بیشتر منتقدان به جای انتقاد به نوعی برای بیت کوین اشکل تراشی می کنند و انتقاد آن ها اغلب از روی منطق نیست.
خلاصه انتقاد های بیشتر منتقدان بیت کوین: بیت کوین برای جرم و پولشویی ساخته شده است و ناپایدار است. بیت کوین یک حباب اقتصادی بزرگ با نوسانات نگران کننده است. به بیت کوین نمی شود اعتماد کرد و یا پول واقعی را صرف خرید آن کرد.

پل کروگمن، اقتصاددان بزرگ، کتاب “Bitcoin Evil” را نوشت. ری کرزویل گفت: “بیت کوین مانند ارزهای دیگر که ثبات خوبی دارند نیست.” مارک کیوبن ، میلیونر آمریکایی هم آن را حباب اقتصادی نامید.

بله، بیت کوین در کوتاه مدت ناپایدار است. اما در دراز مدت کاملا پایدار خواهد بود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا با دلایل پایداری بیت کوین در آینده آشنا شوید.

دلیل نگرانی از نوسانات منفی کوتاه مدت

پس چرا منتقدان فقط نوسانات منفی کوتاه مدت را می بینند و در مقابل رشد چند هزار درصدی بیت کوینواکنشی نشان نمی دهند؟
البته منتقدان دلایل منطقی برای مشکل نوسانات منفی کوتاه مدت دارند.

آن ها اغلب می گویند: “فرض کنید یک فرد که فروشگاه اینترنتی دارد، می خواهد برای فروش محصول خود بیت کوین را بپذیرد. این فرد قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را ندارد و می خواهد از فروشگاه خودش کسب درآمد کند.
حالا فرض کنید او در یک روز فروش خوبی داشته باشد و ۱ بیت کوین سود روزانه اش باشد. اگر آن فرد بدشانس باشد و قیمت بیت کوین در آن روز ۲۰ درصد افت کند، چه افتاقی می افتد؟ آیا فرد باید منتظر بماند تا بیت کوین دوباره رشد کند؟”

این دلیل کاملا منطقی است. اما این منتقدان از سرویس های بیمه نوسانات بیت کوین اطلاعی ندارند. سایت های بزرگی وجود دارند که نوسانات منفی را برای فروشگاه های پذیرنده بیت کوین، بیمه می کنند.

از پیتزا تا ثروت

در سال ۲۰۱۰، فردی به نام Laszlo Hanycz برای دو پیتزای بزرگ ۱۰,۰۰۰ بیت کوین پرداخت کرد و نامش به عنوان اولین خریدار کالا با بیت کوین ثبت شد. در آن زمان قیمت ۱۰ هزار بیت کوین فقط ۴۱ دلار بود. همه ساله در آمریکا، طرفداران بیت کوین در روز ۲۲ می “روز بیت کوین پیتزا” را جشن می گیرند.

اکنون قیمت ۱۰ هزار بیت کوین حدود ۳۷ میلیون دلار است. در ده سال آینده ممکن است قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار هم برسد. از ۴۱ دلار تا ۳۷ میلیون دلار!!! آیا بیت کوین در این هفت سال ناپایداری بلند مدت منفی داشته است؟

بیت کوین جوان

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال جوان هستند. این پدیده ی جدید هنوز حتی ۱۰ سال هم ندارد. هر پدیده ی جدیدی که ارائه شود، سال ها زمان نیاز دارد تا به تکامل برسد. اگر گذشته را بررسی کنید اکثر پدیده های جدید مانند اینترنت یا هوش مصنوعی در ابتدا ساده بودند و آرام آرام در حال تکامل هستند. البته ارزهای دیجیتال در این مدت زمان کم هم امتحان خود را به خوبی پس داده اند. باید همیشه به یک نکته مهم توجه کنید: سیستمی که انسان نتواند آن را متوقف کند پایدار خواهد بود.

از طرفی آگاهی مردم و پیشرفت تکنولوژی هر روز در حال افزایش است و قطعا بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال در بلند مدت پایداری بهتری بدست می آورند.

نا پایداری اجتاب ناپذیر

از آنجایی که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یک پدیده جدید هستند و هنوز گردش مالی آن ها به اندازه دلار یا طلا نیست، ناپایداری اجتناب ناپذیری را خواهند داشت. طبیعتا وقتی قیمت مثلا ۱۰ برابر بالا می رود، باید انتظار فروش و کاهش قیمت را داشته باشیم. این موضوع به این دلیل است که بیت کوین این روز ها بیشتر برای سرمایه گذاری استفاده می شود تا خرید کالا یا تجارت های بزرگ. طبیعتا کسانی که بیت کوین را برای سرمایه گذاری خریده باشند وقتی رشد قیمت خوبی را ببینید، بیشتر آن ها اقدام به فروش می کنند و این موضوع کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

با گسترش کاربرد های بیت کوین و اتریوم و همچنین همه گیر شدن آن، شاهد پایداری بیشتری در این ارز ها خواهیم بود.

عوامل غیر عادی

بعضی از عوامل ناگهانی حتی در قیمت دلار که گردش مالی بسیار زیادی در دنیا دارد هم تاثیرگذار است. جنگ، بیماری های بزرگ، دولت ها ، شایعات و بسیاری دیگر از مسائل شبیه به این در ناپایداری تاثیرگذار است. به دلیل جدید بودن پدیده بیت کوین و نگرانی هایی که در بین مردم وجود دارد. هنگامی که یکی از عوامل ناگهانی و بزرگ رخ می دهد، تاثیرات زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال می گذارد. حدود چند ماه پیش شایعه مرگ مخترع اتریوم، قیمت آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

هر چقدر که ارزهای دیجیتال بزرگتر و پرکاربردتر شوند، در مقابل عوامل نگهانی پایداری بیشتری پیدا خواهند کرد. به دلیل عدم آشنایی کامل مردم با ماهیت ارزهای دیجیتال، یک اتفاق می تواند باعث افت شدید قیمت و یا افزایش شدید قیمت شود. اما این اتفاقات بزرگ همیشگی نیست.

نتیجه گیری

بیت کوین در حقیقت ناپایدار نیست. بیت کوین فقط به زمان و تکامل بیشتری نیاز دارد تا بتواند کاربردی تر شود و فقط برای سرمایه گذاری از آن استفاده نشود. البته ماهیت و ویژگی های بیت کوین قطعا باعث کاربرد بیشتر آن در جهان می شود. طی چندسال گذشته فروشگاه ها و سرویس های زیادی بیت کوین را پذیرفته اند و به مرور زمان به تعداد آن افزوده می شود.

همچنین بخوانید :

بیت کوین چیست ؟

سوالات عمومی در مورد بیت کوین

 ۵ دلیل اصلی که بیت کوین حباب نیست

چهار دلیل اهمیت بیت کوین چیست ؟

آیا قیمت بیت کوین به ۱ میلیون دلار می رسد؟

لطفا برای اطلاع از آخرین اخبار و جدیدترین روشهای کسب درآمد ، عضو کانال سایت دلاری شوید.

کانال آموزشی کسب درآمد دلاری از طریق بیت کوین : @kasbe_bitcoin

منبع

خرید و فروش ارز دیجیتال کانال روبیکا kanal-dolari