pi network چیست ؟

کسب درآمد از ایردراپ

بررسی و تحلیل ارز دیجیتال pi network

Pi network چیست ؟

pi network چیست ؟

آیا pi network کلاهبرداری است؟

فلسفه و اهداف ارز دیجیتال پای نتوورک چیست ؟

آینده ارز دیجیتال پای pi چه می شود ؟

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه و به دور از هر گونه کلیشه و تعصب و کاملا منطقی و با زبانی ساده به بررسی این پروژه پرداخته و با پاسخگویی به سوالات بالا در مورد ارز دیجیتال pi network و اپلیکیشن آن نکات و توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

مخصوصا اینکه به تازگی در وبسایتهای ایرانی صحبتهایی در مورد کلاه­برداری  pi network  شده است یا ایرادات و انتقادهایی به آن داشتند.

و یک سری حواشی برای این پروژه به وجود آمده که کاملا هم طبیعی هست و برای بسیاری از کاربران هم سوالاتی پیش آمده.

هر چند که ما سعی نمودیم در سایت دلاری حتی­ الامکان جواب سوالات متداول کاربران محترم را پاسخ بدیم، ولی باز بسیاری از کاربران محترم متاسفانه وقت و حوصله اینکه مطالب را با دقت و کامل و با دقت مطالعه کنند، ندارند و فقط سوال میکنند.

در صورتی که هنوز برنامه پای نتوورک را نصب نکرده اید لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه به صفحه زیر مراجعه نمایید :

⇐   کسب درآمد با اپلیکیشن  Pi Network و ارز دیجیتال پی ( پای )

مدیریت وبسایت دلاری شخصا مطالبی که در مورد این پروژه در سایتهای دیگر ارائه شده بود را بررسی نمودند.

اصولا انتقاد داشتن به هر مساله یا پروژه و بررسی اصولی و منطقی آن بسیار خوب بوده و حتی باعث رشد آن پروژه خواهد شد.و ما هم موافق آن هستیم ولی اینکه یک پروژه ای را با دلایل غیر منطقی صرفا کلاهبرداری بخوانیم درست نیست.

همانطور که میدانید پروژه­ ی pi network بیش از یک سالی هست که لانچ شده و چند ماه پیش هم ما آن را به عنوان یک ایردراپ airdrop در سایت دلاری معرفی نمودیم.در چند ماه اخیر به شدت در سطح جهان و مخصوصا کشور ایران در حال گسترش بوده است.

شعار اصلی pi network استخراج ارز دیجیتال با استفاده از یک گوشی موبایل ساده و بدون نیاز به سخت افزار­های خاص، و گران قیمت و پردازش های سنگین نرم افزاری هستش.

به گفته­ ی توسعه دهندگان این پروژه یکی از اهداف اصلی آن دسترسی آسان عموم مردم جامعه به ارز دیجیتال بدون انحصار و شرایط خاص هست.

در اینجا لازمه چند اصطلاح را خدمت شما توضیح دهیم.

به طور کلی دو نوع ارز ، رمز ارز یا cryptocurrency داریم.ارز های قابل استخراج و ارزهای غیر قابل استخراج.

ارزهای قابل استخراج ارزهایی هستند که برای تولیدشان نیاز به یک سری پردازشهای نرم افزاری دارند.و به مرور زمان تعدادشان زیاد میشود. تا اینکه بر اساس تعریفی که در پروتکل آنها شده، به یک تعداد خاصی برسند یعنی محدودیت تولید داشته باشند مثل بیت کوین. که نهایت تعداد آن حدود بیست و یک میلیون عدد خواهد بود.یا اینکه ممکنه محدودیت تولید نداشته باشند مثل دوج کوین.

دسته­ ی دوم ارزهایی هستند که قابلیت استخراج ندارند و از ابتدا تعداد مشخصی از آنها تولید شده و در دسترس عموم قرار میگیرد.

مثل توکن ها که در واقع طبق تعریفی که برای یک توکن شده، ارزی  است که تحت شبکه­ بلاک چین ارز دیگری مثل اتریوم و توسط قرارداد های هوشمند و به تعداد مشخص تولید میشوند و تراکنش ها و نقل و انتقالات آنها هم از طریق همان شبکه­ مرجع انجام می­گیرد.

یک اصطلاح دیگر هم داریم به نام کوین و به ارز هایی گفته میشه که یک شبکه­ بلاک چین مخصوص به خود دارند.

استخراج بیت کوین که به عنوان اولین ارز دیجیتال در جهان شناخته شده است،نیاز به تجهیزات و سخت افزار های بسیار گران قیمت و سرمایه زیادی دارد که عملا افراد عادی و عموم جامعه امکان چنین کاری را ندارند و از طرفی در حال حاضر، تعداد زیادی از بیت کوین ها در اختیار افراد معدودی قرار دارد و میتوان گفت یک جور انحصار ایجاد کرده است.

و عملا افرادی که ثروتمندتر هستند یا امکانات خاص دارند مقدار بیشتری از آن را میتوانند داشته باشند. و این مساله بیت کوین را از شعار و فلسفه­ اولیه­ آن که پول مردم بود کمی دور کرده است.

از طرفی استخراج سایر رمز ارز های دیجیتال هم از نظر فنی و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری برای عموم مردم خیلی آسان و به صرفه نیست.

در حال حاضر بیش از پنج هزار ارز دیجیتال در جهان وجود دارد و جالبه بدانید که تا چند سال آینده اکثر این رمز ارزها از بین خواهند رفت.

یک از مهمترین پارامترهای ماندگاری رمز ارز ها کاربرد پذیری آنهاست.یعنی اینکه یک رمز ارز بتواند به عنوان یک پول و با ارزش مشخص در تبادلات مالی مردم و خرید و فروش کالا یا خدمات استفاده شود.

میتوان گفت رمز ارز هایی که تاکنون منتشر شده اند، هنوز نتوانسته اند چنین کاربرد عملی به معنی واقعی پیدا کنند.طبق گفته­ توسعه دهندگان pi network هدف این پروژه حل کردن موارد یاد شده هستش.

حال تا چقدر در این اهداف موفق شوند باید منتظر باشیم و ببینیم این پروژه به کجا خواهد رفت. و هم اینکه در مدت حدود یک سال بیش از سه و نیم میلیون کاربر پیدا کرده میتوان به عنوان یکی از نقاط قوت و موفقیت برای این پروژه نام برد.

در مورد بحث کلاه برداری pi network که بعضی از افراد در سطح اینترنت مطرح میکنند، لازم هست نکاتی را یادآور شویم.

اول اینکه باید ببینیم فلسفه­ بیت کوین به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال جهان چیست؟ بیت کوین چرا بیت کوین شد؟

در اینجا نمیخواهیم وارد جزئیات فنی این بحث شویم ولی واقعیت این هست که بیت کوین و یا حتی سایر ارز های دیجیتال به قبول و اعتبار مردم ارزش پیدا کرده و یا خواهند کرد.

و به دلیل اینکه یک سیستم غیرمتمرکز هستند، و در واقع مدیریت آن توسط خود مردم انجام میشود ارزش دارند. هر چند که در ابتدا یک شخص یا یک تیم مثلا برای بیت کوین، به نام ساتوشی ناکاماتو آن را ابداع کرد و هیچ شرکت یا دولت یا شخص خاصی مالکیت آن را ندارد.

به مرور زمان ارز هایی بعد از بیت کوین ابداع شدند و این ارز ها برای اینکه طبق فلسفه­ بیت کوین بتوانند در بین مردم مقبولیت پیدا کنند، سیستمی به نام ایردراپ تعریف کردند.

Airdrop به معنی توزیع ارز دیجیتال رایگان در بین مردم به منظور آشنایی هرچه بیشتر افراد با ارز مورد نظر هست. پس از اینکه ارز مورد نظر تعداد زیادی کاربر پیدا کرد آن را در صرافی های بین المللی لیست و قیمت­گذاری میکنند.

پس از آن از طریق صرافی ها خرید و فروش میشوند. و اگر ارزی کلاه بردار یا اسکم نباشد، قیمت نهایی آن توسط بازار و با توجه به میزان عرضه و تقاضای آن ارز مشخص خواهد شد.

شرکت در airdrop های معتبر یکی از بهترین روش های کسب درامد دلاری از اینترنت هستند. و بسیاری از افراد با استفاده از این سیستم به ثروت های کلانی رسیده اند.معمولا پس از اتمام مرحله­ی airdropدیگر ارز مورد نظر رایگان به کسی پرداخت نمیگردد.

فرض کنید شما در مرحله­ airdrop بتوانید هزار عدد از ارزی را بدست بیاورید. و پس از قیمت گذاری،یا گذشت مدت زمانی، قیمت این ارز فقط به یک دلار برسد!!!

در نظر داشته باشید که اکثر ارزهایی که در حال حاضر در بازار قیمت هایی حتی تا چندصد دلار دارند، روزی به صورت ایردراپ و رایگان بین مردم تقسیم شده بودند.

البته تا چند سال پیش خیلی راحت تر میشد از طریق این سیستم به درامد بالایی رسید ولی هر چه بگذرد، به دلیل رقابت بالا احتمال موفقیت در چنین سیستم هایی هم کمتر میشود.

یکی از مهمترین پارامترها برای موفقیت در airdrop ها داشتن صبر هستش. در سایت دلاری، اطلاعات کاملی در مورد ایردراپ ها و نکاتی برای تشخیص airdrop های معتبر قرار دادیم.

یکی از مهمترین موارد برای بررسی معتبر بودن یک پروژه­ airdrop ، تیم آن هست.بررسی سوابق تیم اصلی پروژه­ی مورد نظر تا حدی میتواند به ما نشان دهد که آیا میتوان به این پروژه اعتماد کرد یا خیر؟

در مورد سوابق تیم اصلی pi network هم خودتان میتونید در اینترنت سرچ کنید و هم در سایت دلاری توضیح دادیم و لینک صفحه­ خبری این پروژه در سایت خبری رسمی دانشگاه استانفورد را نیز قرار دادیم.

در اینترنت چند ویدئو از دو نفر پخش شده که در مورد کلاه برداری pi network  صحبت میکنند و یک سری اشکالاتی به این پروژه گرفتند.که با بررسی که تیم سایت دلاری انجام داده است، هیچ کدام از این اشکالات دلیل قطعی برای کلاه برداری یا اسکم بودن این پروژه نیستند.

اولا بعضی از کاربران این پروژه را به عنوان یک سیستم هرمی معرفی میکنند.

همانطور که در سایت دلاری هم توضیح دادیم بزرگترین مشخصه­ سیستم های کلاه برداری هرمی یا پانزی، این هست که برای ورود به آنها سرمایه گذاری اجباری هست.

و افراد سطح های بالاتر از پول هایی که نفرات بعدی وارد سیستم میکنند درامد کسب می نمایند. و حتی تا چند سطح هم پورسانت دریافت میشود.

ولی کاملا بدیهی است که پای یک سیستم airdrop رایگان است و هیچ ارتباطی با بحث هرمی یا پانزی ندارد.

مورد دیگه ای که گفته می شود این هستش که درسته که این برنامه رایگان هست، ولی ممکنه از آن برای هک گوشی یا سواستفاده از اطلاعات کاربران استفاده شود. این برنامه موقع نصب و بعد از آن هیچ گونه دسترسی به قسمت های مختلف گوشی نیاز ندارد.

اگر در تنظیمات گوشی قسمت دسترسی برنامه ها یا permissions را باز کنید، می بینید که هیچ گونه دسترسی به غیر از کانتکت گوشی برای برنامه pi  تعریف نشده.

شما از هر برنامه نویس اندرویدی میتوانید این موضوع را سوال کنید که وقتی برنامه ای هیچ گونه دسترسی به گوشی شما ندارد عملا نمیتواند صدمه ای به شما وارد کند.

این دسترسی به قسمت کانتکت هم فقط برای اضافه کردن شماره های کاربران به قسمت security cycle یا حلقه های امنیتی کاربرد دارد. و حتی اگر شما آن را غیر فعال کنید هیچ اختلالی در کارکرد برنامه ایجاد نمی شود.

اگر تمایل داشته باشید میتونید غیرفعالش کنید. و نکته­ ی دیگر اینکه هر برنامه ­ای که در مارکت های رسمی و بزرگ دنیا مثل گوگل پلی یا اپ­ استور وجود دارد، با قوی ترین سیستم های امنیتی شرکت های گوگل و اپل چک میشود و در صورتی که مشکل امنیتی داشته باشند در این مارکت ها قرار نمی گیرند.

ایراد دیگری که گرفته شده، این هست که این ارز معلوم نیست کوین هست یا توکن؟ و اگر کوین هست، چرا در سایت کوین مارکت کپ لیست نشده؟ و چرا بلاک چین اکسپلورر نداره؟ و سورس کدش منتشر نشده است؟

طبق وایت پیپر ارز pi این ارز کوین هستش زیرا قراره که بلاک چین مخصوص خودش را داشته باشد. و کاملا بدیهیست که وقتی هنوز شبکه­ بلاک چین ارز راه اندازی نشده، اکسپلورر هم نداشته باشد. و در سایت های رسمی به عنوان یک کوین معرفی نشده باشد.

همانطور که می دانید فاز دوم شروع شده است و  برنامه­ node که شبکه­ بلاک چین pi  از طریق آن اجرا میشود، به کاربران معرفی شده و در حال تست و تکمیل آن هستند.

پس باید منتظر باشیم تا فاز دوم تکمیل شود. ایرادات دیگری هم که گرفته شده اصلا قابل استناد نیسند مثلا اینکه چرا یکی از اعضای تیم اصلی در صفحه­ی linked in شخصی خود، عکس نگذاشته؟

یا اینکه چرا اون یکی تعداد فالورهای صفحه­ شخصی­ اش کم هست؟ یا اینکه این پروژه را با پروژه های کلاه برداری دیگه مقایسه کردند و گفتند: چرا بیشترین کاربراین این پروژه از کشورهای بزرگ صنعتی مثل آمریکا نیستند؟!!!

حتی جالبه که در یکی از این ویدئوها فرد منتقد، واقعی بودن اعضای تیم اصلی را تایید کرده است.

یک سری ایرادات هم از وایت پیپر پروژه گرفتند و جالب اینجاست که طرف بیان کرده صرفا از طریق وایت پیپر نمیتوان به واقعی یا اسکم بودن این پروژه پی برد.

به هر حال مساله ای که بدیهی هست اینه که روز به روز کاربران این سیستم زیادتر میشوند مخصوصا در اینترنت و فضای وب معروفتر می شود.

و خب افرادی هم از طریق به چالش کشیدن اون میتوانند تعدادی از کاربران را که در گوگل سرچ میکنند به سمت وب سایت های خود هدایت کنند. و به نوعی بازدید سایت خود را بالا ببرند. آیا در بین سه میلیون و نیم کاربر این پروژه افراد متخصصی پیدا نمیشن که به کلاه برداری پای نتوورک پی برده باشند؟

در اینجا باید یک نکته را متذکر شویم. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از طرف تیم اصلی پروژه در مورد هزینه های آن صحبت شده.

و اینکه به دنبال روشی برای پوشش دادن هزینه های این پروژه هستند. و از همه­ کاربران درخواست اظهار نظر در این مورد کردند که چگونه بتوانند منابع مالی برای ادامه پروژه جذب نمایند.

این مسئله که چنین پروژه هایی مخصوصا وقتی که تعداد زیادی کاربر جذب آن شوند، هزینه هایی دارد، کاملا بدیهیست.

باید منتظر بود و دید که تصمیم آنها برای جذب منابع مالی و ادامه پروژه به چه صورت خواهد بود.

بارها در سایت دلاری بیان نموده ایم که هیچ تعصبی روی پرژه هایی که معرفی میکنیم نداریم. زیرا دوست نداریم به اعتبار ما هم ضربه وارد شود.

و مهم تر از آن نمیخواهیم خدای نکرده کاربران ما دچار ضرر و زیان شوند.

مساله ای که هست اینه که با توجه به بررسی هایی که تاکنون انجام دادیم، دلیل قانع کننده­ای برای کلاه بردار بودن این پروژه نیافتیم.

و نصب برنامه pi network هم نه هزینه­ ای دارد و نه مشکل امنیتی و نه وقت زیادی از کاربران صرف میکند.

در هر صورت اگر کسی فکر میکند ممکن است این پروژه کلاه برداری باشد، نظرش کاملا محترم است. و میتواند برنامه را نصب نکرده یا در صورت نصب از روی گوشی خود حذف کند و فقط بیننده باشد.

حتی احتمال شکست این پروژه مثل بسیاری از پروژه ها یا استارت­اپ های دیگر وجود دارد ولی فقط یک درصد احتمال دهید این پروژه به نتیجه های خوبی برسد.

آیا به نظر شما اگر نصب این برنامه ریسک داشته باشد به ریسکش نمی ­ارزد؟

یک مورد دیگه هم هست که متاسفانه بعضی از افراد صرفا برای جذب زیرمجموعه­های بیشتر حاضرند به هر دروغی متوسل شوند.

و گاهی یک پروژه را بیش از حد بزرگ جلوه دهند. برای مثال رمز ارز pi  را با بیت کوین مقایسه میکنند. و میگویند مانند بیت کوین رشد خواهد کرد.

ببینید حقیقت این هست که نمیتوان انتظار داشت ارزش ارز pi به قیمت بیت کوین برسد. البته تا چند سال دیگر هیچکس نمیداند چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی حتی اگر ارزش آن به چند دلار هم برسد برای افرادی که در حال حاضر وارد شبکه شده اند و فعال هستند میتواند درامدزایی قابل قبولی داشته باشد.

در مورد بحث قیمت گذاری هم باید مجددا عرض شود که طبق گفته­ تیم مرکزی pi  هنوز به طور رسمی قیمت ارز پای مشخص نشده و تا شبکه­ بلاک چین آن رسما راه اندازی نگردد امکان خرید و فروش pi network در صرافی ها وجود ندارد.

اگر در سایت یا صرافی قیمت­گذاری شده است ، چیزی شبیه به پیش فروش میباشد و خیلی نمیتوان به آن استناد کرد. و کاربران pi  هم پس از تکمیل مرحله­ تایید هویت امکان نقل و انتقال آن را خواهند داشت.

در بین همه‌ دلایلی که افراد مختلف در بحث اسکم یا  کلاهبردار بودن pi network بیان کردند، تنها موردی قابل بحث و بررسی بوده و ما هم روی آن صحبت داریم ، بحث فنی این پروژه است.

ایراد اصلی که به این پروژه وارد شده اینه که چرا در وایت پیپر  اولیه آن وارد جزئیات فنی نشده.و اگر این پروژه ادعای استخراج واقعی ارز دیجیتال میکند، پس شبکه‌ی بلاک چین آن چگونه است. چرا سورس کد این پروژه در دسترس نیست.

ببینید اگر صرفا از دید فنی به کاری که در حال حاضر داره انجام میشه نگاه کنیم، اینکه صرفا با نصب یک برنامه‌ی بسیار ساده و با زدن یک دکمه در بیست و چهار ساعت یک بار عملیات استخراج یک رمز ارز  صورت بگیرد و هیچ پردازشی هم انجام نشود ، عملا میشود گفت غیر ممکن هست.

زیرا بر اساس پروتکل هایی که برای ارز های دیجیتال تعریف شده است، در شبکه­ یک ارز دیجیتال باید تراکنش هایی انجام شود و این تراکنش ها باید توسط استخراج کنندگان یا اصطلاحا ماینر ها با انجام یک سری عملیات پردازش نرم افزاری تایید شوند.

برای مثال شبکه­ بلاک چین بیت کوین و بسیاری از رمز ارز ها از پروتکل POW یا prof of work یا الگوریتم اثبات کار استفاده میشود.

که از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نیاز به پردازش های بسیار سنگینی دارد. ارز pi ادعا کرده که به جای استفاده از چنین پروتکل های پر هزینه ای از یک پروتکل دیگر به نام SCP   یا الگوریتم اجماع ستاره ای استفاده میکند.

در وایت پیپر piگفته شده که شبیه این کار قبلا در بلاک چین ارز استلار اجرا شده است. در اینجا نمیخواهیم وارد جزئیات فنی پروتکل ها شویم.

دوستانی که علاقه مند هستند، میتوانند در گوگل سرچ کنند. و وایت پیپر pi  را نیز مطالعه نمایند.

اطلاعات کامتر و لینکهای مربوطه در صفحه زیر ارائه شده است :

 آیا ارز دیجیتال پای نتوورک کلاهبرداری هست ؟

مهمترین اصل و فلسفه­ ارزهای دیجیتال بحث غیر متمرکز و شفاف بودن عملکرد آنهاست.

در این مدت شبکه­ pi عملا متمرکز بوده و هرگونه عملیات پردازشی در شبکه، از طریق سرور های pi انجام میگرفته.

و این ایراد به بحث استخراج رمز ارز وارد بوده است.ولی مساله اینجاست که طبق نقشه راهی که در وایت پیپر مشخص شده این پروژه در سه فاز اصلی اجرا میشود.

فاز اول که عملا مانند یک airdrop بوده و کاربران از طریق آن وارد سیستم می شوند. و بر اساس میزان فعالیت و عملکرد خود دقیقا شبیه سیستم های ایردراپ مقداری ریوارد یا رمز ارز به عنوان پاداش دریافت میکنند.

افرادی که با چنین سیستم هایی آشنایی دارند میدانند که خیلی وقت ها airdrop ها در رمز ارز ها فقط با ثبت ساده­ یک ایمیل انجام میگیرد و افراد میتوانند با دریافت کد معرف یا لینک ارجاعی یا دعوت ، زیرمجموعه یا رفرال بگیرند.

و از این طریق هم سیستم را تبلیغ نموده و هم پاداش بیشتری دریافت نمایند.

بازاریابی ارجاعی یا رفرال مارکتینگ یک مدل بازاریابی ویروسی هست که در همه دنیا مرسوم بوده و هیچ ارتباط مستقیمی با سیستم های هرمی ندارد. هرچند که میتوان گفت سیستم های هرمی نیز خود یک نوع بازاریابی ویروسی محسوب میشوند.دوستانی که در مورد این مباحث علاقه دارند میتوانند جست­جو نمایند.

تیم اصلی pi network طبق قولی که داده، فاز دوم را شروع نموده. و نسخه اولیه نرم افزار node را نیز ارائه کرده که آن را در سایت اصلی میتوانید دریافت نمایید.توضیحات تکمیلی در صفحه زیر می باشد :

⇐ دانلود نرم افزار Pi Network برای کامپیوتر

در سیستم هایبلاک­چین ، نودها درواقع حلقه­ ارتباطی و متصل کننده در شبکه غیرمتمرکز هستند.

به طور بسیار ساده اگر شبکه بلاک چین را مانند یک تور ماهی­گیری در نظر بگیرید نودها نقاط اتصال یا گره ها هستند. هرچند که برنامه معرفی شده ساده بوده و هنوز از لحاظ فنی یک node کامل نیست، به عنوان نسخه­ آزمایشی ریلیز شده و باید صبر کنیم تا این برنامه تکمیل شود.

به هر حال نکته­ مهم برای بررسی واقعی بودن این پروژه بررسی سورس کد با کد منبع شبکه­ pi هستش. و این کار پس از public یا عمومی نمودن سورس کد توسط تیم اصلی امکان­پذیر خواهد بود.

طبق آخرین قولی که تیم اصلی داده است به زودی سورس کد پروژه در گیت­ هاب منتشر خواهد شد.

گیت­ هاب سایتی­ است که در آن برنامه ­نویسان فعالیت دارند. و کد منبع پروژه های اُپِن سورس دنیا در آنجا قرار میگیرد.

و از طریق آن همه افراد فنی و برنامه نویسان از سراسر جهان میتوانند به کد اصلی هر پروژه دسترسی داشته باشند و آن را بررسی نموده و یا حتی برای خود تغییر داده و معایب یا اصطلاحا باگ­های آن را بر طرف کنند.

پس در واقع وقتی که کد منبع این پروژه منتشر شد و توسط متخصصان این رشته مورد بررسی و تایید قرار گرفت میتوان pi network را به عنوان یک ارز دیجیتال واقعی در نظر گرفت.

و در صورتی که تیم اصلی به قول خود عمل نکرده و کد منبع شبکه را به صورت عمومی منتشر نکند میتوان گفت pi network کلاه­برداری خواهد بود.

پس در حال حاضر نمی توان در مورد این پروژه نظر قطعی و صد در صد داد.

در ادامه به بررسی چند مورد دیگر از اشکالاتی که به این پروژه گرفته شده است، میپردازیم.

گفته شده که از این برنامه ممکن است برای جاسوسی و سواستفاده از اطلاعات کاربران در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که گفته شد اپلیکیشن pi یک برنامه بسیار ساده است و بدون هیچ گونه دسترسی از قبل تعین شده روی گوشی موبایل کاربر نصب میشود.تنها دسترسی تعریف شده به قسمت شماره تماس ها برای تکمیل حلقه های امنیتی است که میتوانید آن را غیرفعال کنید.

علاوه بر اینکه این برنامه توسط سیستم های امنیتی شرکت های گوگل و اپل تست شده است، ما از طریق یکی از وبسایت های تست امنیت معروف دنیا این برنامه را تست نمودیم.

که نتیجه آن در ادامه برای کاربران محترم در صفحه زیر ارائه شده و خودتان نیز میتوانید این تست امنیتی را به سادگی انجام دهید.

 آیا ارز دیجیتال پای نتوورک کلاهبرداری هست ؟

باز برای مطمئن شدن اگر تمایل دارید میتوانید این نکات را از شخصی که برنامه نویس حرفه­ ای اپ موبایل است و تخصص فنی در این زمینه دارد سوال نمایید.

در وبسایتی بیان شده که این پروژه در انجمن های bitcoin talk معرفی کردند و گفته شده که pi اسکم است.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که در انجمن bitcoin talk افراد فنی و برنامه نویس فعالیت دارند. و بدیهیست که وقتی به یک متخصص بلاک چین بدون دادن اطلاعات کامل گفته می شود که یک ارز دیجیتال هست که فقط با زدن یک دکمه عملیات استخراج را انجام می دهد، نسبت به آن موضع گرفته و آن را اسکم اعلام نماید.

در جایی گفته شده که با استفاده از تعداد زیاد کاربران برنامه pi network توسعه دهندگان این برنامه میتوانند به حملات DDOS یا حملات اینترنتی تکذیب سرویس بپردازند.

اگر از هر متخصص امنیت و شبکه سوال کنید به شما خواهد گفت که برای انجام یک حمله­ اینترنتی DDOS یا مخفف distributed denial of service باید به طور همزمان میلون ها درخواست از طرف تعداد زیادی IP یا سیستم برای حداقل ساعت ها به سمت یک هدف ارسال شود.

کلاینت ها یا IP هایی که چنین درخواست هایی را ارسال میکنند باید همزمان آنلاین بوده و حداقل برای ساعت ها حجم زیادی از درخواست های شبکه را به سمت هدف ارسال نمایند.

از لحاظ فنی استفاده از برنامه ای که درعرض یک بیست و چهار ساعت کمتر از یک دقیقه نیاز به اتصال به اینترنت دارد، برای انجام چنین هدفی اصلا مناسب نخواهد بود.

در یکی از وبسایت ها این پروژه با اپلیکیشن pivot مقایسه شده بود. دوستانی که با این پروژه آشنایی دارند میدانند که pivot یک شبکه­ اجتماعی تخصصی در زمینه رمز ارز هاست.

که حدودا دو سال است که فعال بوده و سرمایه گذاران معتبری مثل بایننس و هوبی که جزء بزرگترین و معتبرترین صرافی های رمز ارزی دنیا هستند دارند.

رمز ارز PVT در بیش از ده صرافی معتبر دنیا لیست شده است.و در حال حاضر نیز در حال ترید میباشد.

حال اگر قیمت این رمز ارز افت داشته است، و تعدادی از سرمایه گذاران آن از جمله خودمان ضرر کرده اند، دلیل بر کلاه­بردار یا اسکم بودن این پروژه نمی باشد.

وقتی قیمت بیت کوین و به تبع آن کل بازار کریپتو افت میکند، بدیهیست که رمز ارز های جدید نیز در بازار افت قیمت زیادی داشته باشند.

این دلیل نمیشود که هر چیزی بر خلاف میل یا به ضرر ما عمل کرد سریعا برچسب کلاه­برداری به آن بزنیم. جالبه که یکی از دلایلی که برای کلاه­بردار بودن پروژه­ پای آورده شده اینه که چرا در سایت های کلیکی و تبلیغاتی تبلیغ شده است؟

تبلیغات جزء لاینفک برای رشد هر کسی و کار یا بیزنسی هست.آیا معروف ترین و بزرگترین برندهای جهان تبلیغ نمیکنند؟ آیا هر پروژه یا سایتی در سایت های تبلیغاتی معرفی و تبلیغ شد، دلیلی بر کلاه­بردار بودن آن است؟

هر ساله در دنیا هزاران پروژه به صورت استارت­اپ شروع به فعالیت میکنند.که متاسفانه اکثر آنها شکست میخورند و هدف هیچدام نیز کلاه برداری نمی باشد.

دوستانی که از چند سال پیش با مجموعه گوگل ایران و سایت دلاری آشنایی دارند میدانند که در این مدت مخصوصا در مدت حدود سه سال اخیر با پروژه ها و استارت­اپ های مختلفی همکاری داشته ایم که متاسفانه تعدادی از آنها شکست خوردند یا به نتایج مورد انتظار خود نرسیدند.

در اینجا قصد نام بردن ندارم ولی شخصا با مدیران دو تا از استارت­اپ های ایرانی آشنایی از نزدیک دارم.

ولی متاسفانه پروژه های آنها به دلایل مختلف از جمله نداشتن تجربه با شکست روبرو شد.

یکی از سایت هایی که این پروژه رو نقد کرده جالبه که اول از همه خودش قیمت ارز pi را در سایتش ثبت نموده بود.

البته افرادی که به صورت تخصصی در زمینه بلاک­چین و رمز ارز ها کار می کنند به قطع یقین حکم به کلاه­بردار بودن پای نتورک نداده اند.

و بیشتر آن را از لحاظ فنی بررسی نموده و مشکوک اعلام نموده اند. و در نهایت به کاربران خود توصیه کردند که بهتره روی این پروژه وقت نگذارند.

گفته شده که چرا در سایت پروژه شماره تلفن ثبت نشده است؟

سوالی که اینجا هست اینه که آیا کسی به شماره تلفن ساتوشی ناکاماتو توسعه دهنده­ بیت کوین دسترسی دارد؟

معمولا در سایت هایی که میلیون ها کاربر دارند گذاشتن شماره تلفن مستقیم امکان پذیر نیست زیرا اکثر کاربران معمولا بدون مطالعه مطالب و کسب اطلاعات کافی با داشتن کوچکترین سوالی تمایل به تماس مستقیم دارند.

و پاسخگویی تلفنی به میلیون های کاربر از سراسر جهان عملا غیرممکن است.

در یکی از ویدیو ها آمار وبسایت pi network را از طریق وبسایت الکسا بررسی نموده اند.و به این نتیجه رسیده اند چون اکثر کاربران و بازدید  کنندگان از کشورهای جهان سوم هستند، پس این پروژه کلاهبرداری خواهد بود.

اولا که شما اگر از هر متخصص وب، سوال کنید به شما خواهد گفت که برای گرفتن آمار ترافیک وبسایت ها الکسا به هیچ عنوان قابل استناد و دقیق نیست و آماری که این وبسایت منتشر میکند تقریبی و غیردقیق میباشد.

اگر شما از طریق گوگل­ ترند آمار جستو جو های مرتبط با pi network را بگیرید، برای مثال برای عبارت ( pi network) کشورهایی مثل اسلوونی ،چین ، ایران و تایوان رتبه های برتر را دارند.

جالب اینکه در صورتی که عبارت (pi network crypto) را جستجو کنید، کشور های فرانسه و امریکا رتبه های برتر را دارند.

البته ممکن است این آمار تغییر کند ولی نکته اینجاست که آماری که گوگل به ما می دهد قابل استناد تر از آمار سایت الکسا میباشد.

در بیشتر مواردی که افراد اتهاماتی از قبیل جاسوسی و سواستفاده از اطلاعات کاربران به برنامه پای میزنند، کاملا مشخص است که طرف حتی زحمت نصب برنامه را به خودش نداده چه برسد به اینکه قسمت دسترسی های برنامه را بررسی کند.

اکثر برنامه هایی که روی گوشی های هوشمند من و شما نصب میشوند، در حال جمع آوری اطلاعات وجاسوسی بدون اطلاع کاربران میباشند.

متاسفانه حریم خصوصی در گوشی های هوشمند هیچ معنایی ندارد.و ما همیشه به همه توصیه میکنیم که اولا از اطلاعات مهم خودشان روی گوشی نسخه پشتیبان یا بکاپ داشته باشند و دوم اینکه اطلاعات بسیار مهم یا حتی خصوصی خود را در گوشی نگهداری نکنند.

در یکی از وبسایت ها اعلام شده بود که احتمالا از نام سمت افراد تیم اصلی در این پروژه سواستفاده شده است.جالب اینکه همه به وجود حقیقی چنین افرادی اذعان دارند ولی حتی به خودشان زحمت نمیدهند که ویدئو های منتشر شده اعضای تیم اصلی را ببینند.

در کشوری مثل امریکا فکر نمیکنم کسی قصد کلاه­برداری داشته باشد و سپس بارها و بارها ویدئو منتشر کرده و در مورد پروژه های کلاه­برداری خودش مستقیما با دیگران از طریق ویدئو صحبت کند .

حقیقت این هست که این روزها نام pi network چه در فضای اینترنت و چه در محیط خارج از اینترنت زیاد به گوش افراد میخورد و خیلی ها از این طریق میخواهند یک جوری خودشان را مطرح نمایند و برای سایت خود کاربر یا بازدید کننده جذب کنند.

نکته آخر اینکه مدیران این پروژه اصلا چنین ادعایی نکردند که کاربران خود را سریعا پولدار خواهند نمود. و اگر افرادی در تبلیغات خود در اینترنت اظهارات غلو آمیز به کار میبرند، دلیلی برای زیر سوال بردن کل پروژه نمیباشد.

در سایت دلاری توضیح داده شده که شرکت در airdrop ها مانند ماهیگیری هستش.ونیاز به صبر فراوان دارد.بعد از مدتی ممکن است چیزی به دست نیاورید. و یا ممکن است یک ماهی بزرگ به تور شما بخورد.

اگر ما بجای توسعه دهندگان چنین پروژه ای بودیم، بر فرض اگر قصد کلاه­برداری هم داشتیم و وقتی میدیدیم چندین میلیون نفر در سراسر جهان به این صورت از این پروژه استقبال نموده اند، حتی اگر شده متخصص برنامه نویس بلاک­چین استخدام میکردیم و یک پروتکل برای آن مینوشتیم تا چنین پروژه ای به سرانجام برسد. زیرا قطعا ارزش بسیار بالایی پیدا خواهد کرد.

در پایان این نکته را خدمت شما یادآور می شویم که تا زمانی که سورس کد پروژه به صورت عمومی در دسترس قرار نگرفته، و توسط متخصصین و برنامه نویسان تحلیل و بررسی نشده، نیازی نیست برنامه node را روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

ولی با توجه به توضیحات ارائه شده، با اپلیکیشن میتونید کار کنید. و این توضیحات را برای دیگران هم بیان کنید. و اگر حتی یک درصد احتمال موفقیت چنین پروژه ای وجود داشته باشد، به نظر ما ارزش ریسکش را دارد.

با توجه به تیم و فلسفه قوی این پروژه و استقبال فراوان از آن، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم پای نتوورک در سراسر جهان رشد می کند و به امید خدا آینده ارز دیجیتال پای درخشان خواهد بود و جزو رمزارزهای برتر جهان خواهد شد.

در نهایت باید منتظر باشیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. گذر زمان حقیقت را آشکار خواهد نمود و قضاوت را به عهده‌ی شما عزیزان میگزاریم. در نهایت تصمیم با خودتان است.

پیروز و سلامت و موفق باشید.

مدیریت وبسایت دلاری.

 حتما بخوانید :

  سوالات متداول در مورد رمزارز پای و نحوه افزایش درآمد

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه نمایید :

ترجمه سند رسمی یا وایت پیپر ارز PI

برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئیات روشهای افزایش سرعت ماینینگ ارز پای  و نحوه تشکیل حلقه امنیتی به صفحه زیر مراجعه نمایید :

ویدئوی کوتاه معرفی PI NETWORK

=================================

لطفا برای اطلاع از آخرین اخبار و جدیدترین روشهای کسب درآمد ، عضو کانال سایت دلاری شده یا به صفحه زیر مراجعه نمایید :

  چگونه از طریق سایت دلاری شروع به کار و کسب درآمد نمایم ؟  

کانال آموزشی کسب درآمد دلاری از طریق ارزهای دیجیتال : @kasbe_bitcoin

خرید و فروش ارز دیجیتال کانال روبیکا kanal-dolari