شناخت ارزهای دیجیتال کلاهبردار

کسب درآمد از ایردراپ

چگونه ارزهای دیجیتال کلاهبردار را بشناسیم؟

ارزهای دیجیتال کلاهبردار

مدتی است ، افرادی با سوء استفاده از کمبود و عدم آگاهی عموم مردم در مورد دنیای رمزارزها ، ارزهای دیجیتال کلاهبردار و قلابی ساخته و با قیمتهای مناسب آنها را می‌فروشند. نمونه‌ای از این موارد که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده بود، ساخت یک رمزارز دیجیتال دلار تتر ( USDT) قلابی و فروش آن به قیمت ۰٫۱۵ دلار بود. سادگی ایجاد توکن (رمز ارز ) بر بستر شبکه اتریوم و کمبود آگاهی عمومی مردم  ، این امکان را برای کلاهبرداران فراهم کرده است که بتوانند با ترفندهای ساده‌ کاربران را فریب داده و سودهای کلانی به جیب بزنند.

جالب است بدانید که بدون داشتن دانش تخصصی بالایی و در کمتر از یک ساعت می توان در بستر شبکه اتریوم یک توکن جدید ایجاد نمود!

ماهیت فنی و تخصصی دنیای ارزهای دیجیتال و اصطلاحات پیچیده و بعضا دشوار، می‌تواند به راحتی هر کسی را سر در گم کند.

عدم وجود قانون‌گذاری مدون و نظارت از طرف دولتها و حکومتها و همچنین عدم درک صحیح ارزهای دیجیتال، می‌تواند این مسئله را پیچیده‌تر کند. این مسئله همچنین می‌تواند محیطی مساعد برای کلاهبرداران و فراهم کند که بتوانند با ایجاد ارزهای دیجیتال کلاهبردار و برنامه‌هایی خاص، از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده کنند.

قبل از ورود به این بیزینس و شروع و سرمایه گذاری، باید بدانید که روی چه پروژه هایی نباید سرمایه‌گذاری کرد. در این مقاله تعدادی از اینگونه موارد را با توضیحات مختصر و مفید ارائه می دهیم.

⭕️ ادعاهای غیر واقعی و غیر متعارف:

در دنیای کریپتو (ارزهای دیجیتال)، شنیدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب و اغوا کننده خیلی رایج شده است. فرصت‌هایی که به ما وعده نرخ بازگشت سرمایه روزانه و یا ماهیانه ( حتی با درصدهای بالا مثلا ماهیانه ۱۰۰ درصد) می‌دهند. بدون تعارف، جذابیت یک شبه پولدار شدن برای همه وسوسه‌ برانگیز است و می‌تواند باعث افزایش انگیزه پا گذاشتن به این نوع نقشه‌ها و سیستمهای کلاهبرداری شود. ( مخصوصا برای ما ایرانیها که متاسفانه خیلی از مواقع رویای یک شبه پولدار شدن را در سر می پرورانیم )

به هر حال و به طور کلی، به دست آوردن سود ثابت تقریبا غیرممکن است. پیشنهاد سودهای ثابت نیازمند یک منبع درآمد ثابت است؛ تا جایی که افراد محصول یا خدماتی برای مستند کردن سودشان به فروش نرسانند، تنها راه به دست آوردن نرخ سود تضمین شده و با درصدهای غیرمتعارف ، از طریق طرح‌های پانزی است.

پانزی نوعی طرح کلاهبرداری است که با استفاده از سرمایه‌ افراد جدید و بدون هیچ گونه عملیات و یا کسب و کار قانونی، به سرمایه‌گذارهای قدیمی سود پرداخت میکند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش توصیه می کنیم حتما مقاله  زیر را مطالعه بفرمایید :

کلاهبرداری پانزی (Ponzi) چیست ؟ و چگونه در دام آن گرفتار نشویم؟

به طور کلی سه طرح کلاهبرداری رایج در جامعه ارزهای دیجیتال وجود دارد که ادعاهای غیر واقعی ترویج می‌دهند؛ از جمله:

⭕️ سیستمهای استخراج ابری:

استخراج رمزارزها یا ماینینگ فرآیندی است که در آن از سخت‌افزارهای محاسباتی پیشرفته برای حل کردن معادلات پیچیده ریاضی و در نتیجه ایمن کردن تراکنش‌های شبکه ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود؛ و ماینرها به خاطر تلاش در این فرآیند مقداری ارز دیجیتال جایزه می‌گیرند.

سایت‌های کلاهبرداری استخراج ابری (کلود ماینینگ ) به تمام افراد این فرصت را می‌دهند که فقط با پرداخت مقداری بیعانه و بدون نیاز به خرید سخت‌افزارهای محاسباتی گرانقیمت ، وارد فرآیند استخراج بیت کوین شده و جایزه ماینینگ بگیرند.

اینها یک طرح پانزی است که تا زمانی که یک استخر مداوم برای کابران جدید داشته باشد، به شما پول پرداخت می‌کند؛ وقتی آن استخر از بین برود، (و به هر دلیلی کاربران و سرمایه گذاران جدید وارد آن نشوند ) شما عملا تمام سرمایه‌تان را از دست خواهید داد.

از جمله از کلاهبرداری‌ های انجام شده اینگونه استخراج های ابری می توان از وبسایت های: Hashinvest, Biteminer, Hashpoke, Cointellect, HashOcean, Gawminers نام برد.

⭕️ بسته‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین (BIP):

برنامه BIP ، سیستمهای سرمایه‌گذاری با بازده بالا هستند که وعده سود بالا با مقدار پرداختی و سرمایه گذاری کم می‌دهند. شما با خرید یک پکیج اشتراکی شروع می‌کنید که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به صورت روزانه یا هفتگی سود ثابتی دریافت کنید و معمولا در ابتدای کار هم خیلی سودآور است.

با این حال، به خاطر ساختار پانزی استفاده شده در BIP ها، چرخه حیات آنها بسیار محدود بوده و وقتی تعداد کاربران کمی در آن باقی بماند (ورودی ها کمتر از خروجی ها شود )، سیستم بسته می‌شود. اغلب اوقات BIP ها از لغات و اصطلاحات پیچیده و مبهمی استفاده می‌کنند تا افرادی که میخواهند بدانند این سودها دقیقا از کجا می‌آید را گمراه کنند.

⭕️ نبود نشانه‌ای از اعضای تیم پروژه:

این مسئله به نبود اطلاعات درباره بنیان‌گذاران و تیم توسعه‌دهنده اشاره دارد. اعتبار هر پروژه‌ای به گستره تجربه، قدمت و تخصص توسعه‌ دهنده‌ها و اعتبار سرمایه گذاران آن بستگی دارد. اغلب اوقات، رمزارزها و برنامه‌های کلاهبرداری به طور عمومی هیچ اطلاعاتی صحیحی درباره بنیان‌گذاران خود ارائه نمی‌دهند. اگر اطلاعات مربوط به این افراد در دسترس نباشد، اعتبار آن مجموعه و پروژه مشکوک و زیر سوال است.

⭕️ عدم وجود اطلاعات کلیدی و نبود وایت پیپر:

 White Paper در واقع شناسنامه یک ارز دیجیتال می باشد. 

یک وایت پیپر (Whitepaper) تمام اطلاعاتی که نیاز دارید درباره یک کوین یا توکن و کل پروژه بدانید را با جزئیات کامل برای شما شرح می‌دهد؛ از هدف آن گرفته تا ساز و کارش و پویایی رمزارز مورد استفاده در آن. وایت پیپرها بستر اصلی هر کوینی را شکل می‌دهند و عدم حضور آنها نشان‌دهنده یک پرچم قرمز خیلی بزرگ و نشانه ای از ارزهای دیجیتال کلاهبردار است!

هرچند که ممکن است یک پروژه کلاهبردار وایت پیپر خود را از پروژه های واقعی و معتبر کپی کرده باشد !

⭕️ برنامه‌های بازاریابی چندسطحی (MLM):

یکی از ویژگی‌های رایج سیستمهای  MLM ، ابهامی است که در پیشنهادات و سرویس‌های آنها وجود دارد؛ پیشنهاداتی که اکثرا وابسته به برنامه‌های ارجاعی هستند. بعضی از ساختارهای ارجاعی مستلزم این هستند که افراد یک ارز دیجیتال خاص مرتبط با برنامه سرمایه‌گذاری را تروج دهند و تنها راه شرکت در این برنامه، کلیک کردن روی لینک ارجاعی (ریفرال )  آنها است.

شناسایی سیستمهای MLM ها کار بسیار راحتی است؛ چون منبع اصلی ایجاد سود، به جای سر و کار داشتن با ارزهای دیجیتال واقعی، بازاریابی اشتراکی است.

از کلاهبرداری‌ های برجسته این مورد  می توان Onecoin, Centurion Coin  را نام برد.

به طور خلاصه و کلی ، موارد زیر ویژگی‌هایی رایجی هستند که  قبل از شروع ورود به یک سیستم یا پروژه باید مورد بررسی قرار بگیرند:

☑️  نرخ‌های سود بالا به صورت تضمینی : مثلا، سرویسی که در ابتدای کار به شما وعده سود دهی ثابت روزانه یا ماهیانه می‌دهد که معمولا هم رقم این سودها خیلی بالا و جذاب است.

☑️ برنامه‌های ارجاعی/اشتراکی (رفرال گیری ) : مثلا، برنامه‌ای که به شکل‌های مختلف و با وعده‌های جذاب شما را تحریک می‌کند تا دوستان خود را وارد این برنامه کرده و در ازای سرمایه گذاری آنها جایزه و سود یا ارتقا بگیرید.

البته ذکر این نکته لازم است که اکثر پروژه های معتبر ( مانند ایردراپها ) نیز برای گسترش و پیشرفت خود از سیستمهای رفرال گیری استفاده می کنند و داشتن یک برنامه رفرال گیری به تنهایی نشانه کلاهبردار بودن یک پروژه نمی باشد.

شرکت در ایردراپهای معتبر یکی از بهترین روشهای کسب درآمد دلاری هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایردراپ ( AIRDROP ) لطفا مقاله زیر را مطالعه بفرمایید :

 ایردراپ Airdrop چیست ؟

☑️ جزئیات مبهم و غیرشفاف درباره نحوه کارکرد سیستم: مثلا، توضیح شفاف و کاملی درباره چگونگی عملکرد سیستم به شما ارائه نمی‌شود و معمولا این اطمینان به شما داده می‌شود که همه چیز مرتب است و درست کار می کند و نیازی نیست شما نگران چیزی باشید؛ ولی حرفی از این زده نمی‌شود که کدام عملکرد هدفمند سیستم قرار است شما را از نگرانی دربیاورد.

یا داشتن ادعاهای به ظاهر منطقی بدون ارائه سند و مدرک.(مثلا این پروژه در بورسهای بین المللی سرمایه گذاری کرده است و یا با تیمی از حرفه ای ترین تریدرهای ارز دیجیتال همکاری می کند!)

☑️ عدم وجود اطلاعات درباره نحوه شکل‌گیری تیم یا شرکت: مثلا، هیچ سابقه قابل استنادی از چگونگی شکل‌گیری شرکت ارائه دهنده این پروژه یا تیم پشتیبانی کننده آن وجود ندارد. شما به سوابق پروژه‌های قبلی تیم دسترسی ندارید و نمی‌دانید آن پروژه‌ها به کجا ختم شدند و آیا اصلا پروژه‌ای وجود داشته یا نه. همچنین درستی سوابق کاری اعضای تیم برای شما روشن نیست.

☑️ سختی برداشت منابع مالی و پول سرمایه گذاران: مثلا، برای اینکه بتوانید پول خود را برداشت کنید، شرایط مختلف و عجیبی تعریف می‌شود که بیشتر بازدارنده به نظر می‌رسند و به طور مداوم شما را از منابع مالی خود دور و دورتر می‌کنند.

⭕️ عدم وجود کد بیس (Code Base):

با توجه به این که اکثر رمزارزها منبع کد قابل دسترس برای عموم (Open Source) دارند، پروژه‌هایی که منبع قابل دسترس ندارند یا کد بیس خود را فاش نمی‌کنند، از اعتبار خیلی کمتری برخوردار هستند. اگرچه تمام کوین‌ها یا پروژه هایی که منبع قابل دسترس ندارند کلاهبرداری نیستند، ولی تمام کوین‌هایی که به عنوان کلاهبرداری شناخته شده‌اند یا کد بیس خود را فاش نمی‌کنند و یا اصلا کد بیس ندارند.

شما می‌توانید به راحتی منبع کدهای آنها را در گیت‌هاب (Github) بررسی کنید؛ اگر ارز دیجیتال مورد نظر لینکی مرتبط با کد بیس خود نداشت، قطعا صلاحیت و اعتبارش در هاله‌ای از ابهام است.

یک کد با منبع قابل دسترس، به کد بیس اجازه می‌دهد به طور رایگان در اختیار همه قرار بگیرد و مورد توزیع مجدد و یا اصلاح قرار بگیرد. ماهیت کدهایی که منبع قابل دسترس دارند این است که همه اجازه دارند آن کدها را ببیند و روی آنها تجدیدنظر کنند.

( البته بررسی و تحلیل دقیق این کدها فقط توسط افراد متخصص و فنی امکان پذیر است.)

⭕️ لیست نشدن پروژه در دایرکتوری ها و سایت های معتبر

سایتهای زیادی مانند icobench.com وجود دارند که تمرکزشان بر روی کار ICO ها است.

اگر یک ICO به اندازه کافی معتبر باشد، تقریبا می توان گفت حتما در این سایت های دایرکتوری لیست شده و نامشان در آن ها ثبت خواهد شد. 

سایت icobench.com یک مزیت بسیار بزرگ دارد، این مزیت احراز هویت تیم اصلی پروژه است. با این قابلیت پروژه هایی که افراد واقعی و معتبر پشت آن ها هستند مشخص می شود.

⭕️  تصمیم گیری درست برای سرمایه گذاری:

چند ویژگی به خصوص در مورد کریپتوکارنسی ها وجود دارد که هرکسی می‌تواند آنها را دیده و بررسی نماید:

غیر متمرکز بودن، شفافیت کامل از طریق یک دفتر کل عمومی و یک کد با منبع قابل دسترس.

برنامه‌های پانزی و ارزهای دیجیتال کلاهبردار هیچکدام از این ویژگی‌های رایج را ندارند و معمولا متمرکز و مبهم هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از افتادن در دام اینگونه برنامه‌ها و کلاهبرداریها این است که ویژگی‌های بیان شده را در مورد هر برنامه جدید به صورت کامل بررسی نمایید. کسب دانش و درک کامل از نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و تکنولوژی مربوط به آن بسیار مهم است.

با کسب دانش مناسب و کاربردی، و داشتن دید منطقی، خودتان را در مقابل هرگونه کلاهبرداری در امان نگه دارید.

اکثر سیستمهای کلاهبرداری با تکیه بر طمع  و رویای یک شبه پولدار شدن و عدم آگاهی افراد به اهداف خود می رسند!

همچنین بخوانید :

امنیت در خرید و فروش اینترنتی

هشدار به خریداران و فروشندگان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری جدید با استفاده از خرید و فروش ارزهای دیجیتال

بررسی وب‌سایت کلاهبرداری ایران کوین ماین irancoinmine و سایت mrdigicoin

۱۰ نکته خیلی مهم درباره ارزهای دیجیتال که همه باید بدانند !

۷ نکته بسیار مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

هایپ چیست و سرمایه گذاری در آن چگونه است ؟

آموزش نکات مهم در رابطه با سرمایه گذاری در بازارهای مالی

بایدها و نبایدها بعد از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

==========================================

لطفا برای اطلاع از آخرین اخبار و جدیدترین روشهای کسب درآمد ، عضو کانال سایت دلاری شده یا به صفحه زیر مراجعه نمایید :

  چگونه از طریق سایت دلاری شروع به کار و کسب درآمد نمایم ؟  

کانال آموزشی کسب درآمد دلاری از طریق ارزهای دیجیتال : @kasbe_bitcoin

کانال روبیکا kanal-dolari