کیف پول ارز دیجیتال

کسب درآمد از ایردراپ

کیف پول (والت ) ارز دیجیتال چیست ؟ بهترین کیف پول برای رمزارزها کدام است ؟

کیف پول بیت کوین

کیف پول یا والت به جایی گفته می شود که می توانید ارز دیجیتالی خود را در آن نگهداری کنید.چیزی شبیه به کیف پول فیزیکی شما.

به طور کلی ۵ نوع کیف پول برای ارزهای دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

۱- کیف پول نرم افزاری (Software Wallet). برنامه ای است که شما در دسکتاپ لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب می کنید.

۲- کیف پول همراه (Mobile Wallet). برنامه یا اپلیکیشنی است که شما در گوشی موبایل هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود نصب می کنید و معمولا دارای اسکنر بارکدهای QR و امکان انتقال گوشی به گوشی  است.

۳- کیف پول وب (Web Wallet). معمولا از طریق مبادلات به دست می آید و با محاسبات ابری در سرورهای شخص ثالث ذخیره می شود. این نوع کیف پول با هر دستگاه محاسبه کننده ای و از طریق اینترنت در دسترس شما قرار می گیرد.

۴- کیف پول کاغذی (Paper Wallet). می توانید پول دیجیتالی خود را معمولا به شکل کدهای QR روی کاغذ چاپ کنید می توانید آن را مانند پول سنتی یا اسکناس در کیف پول فیزیکی خود نگه دارید. برای برداشت دارایی خود از روی کاغذ مذکور کافیست بار کد آنرا با یک کیف پول دیجیتالی که امکان اسکنر دارد ، اسکن نمایید.

۵- کیف پول سخت افزاری : که معمولا به شکل یک فلش مموری هستند. 

برای انتخاب بهترین کیف پول (Wallet ) بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده کدام فاکتور ها را باید در نظر بگیریم؟

در میان تعداد بسیار زیادی از کیف پول ها، طبیعی است که بین کاربران سردرگمی ایجاد شود و از خود این سوال را بپرسند که کدام کیف پول مناسب تر است و کدام را برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود انتخاب کنند.

ما قصد داریم در این مقاله فاکتور های مورد نیاز برای انتخاب کیف پول یا والت مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.

⭕️ امنیت حرف اول را می زند:

بحث بسیار مهم در انتخاب کیف پول بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مسئله امنیت آن است.

ممکن است کیف پولی از ظاهر زیبایی برخوردار نباشد و یا ممکن است کاربر پسند نباشد اما از امنیت بالایی برخوردار باشد؛ که می بایست این نوع کیف پول ها را به کیف پول هایی که صرفا ظاهر زیبایی دارند ترجیح دهید؛ زیرا دارایی شما مهمتر از ظاهر زیبای کیف پول شماست.

هرچند که برخورداری یک کیف پول از ظاهری زیبا و کاربر پسند و همینطور امنیت بالا، بهترین حالت ممکن است اما همیشه امنیت را بر هر چیز دیگری ترجیح دهید چون بحث پولتان در میان است.

برای اطلاع از میزان امنیت کیف پول ها راه های زیادی وجود دارد که می توان به:

سابقه آن کیف پول در هک شدن، میزان رضایت کاربران، تعداد دانلودها و نصب ها، مطالعه نوع کارکرد و و برنامه نویسی آن کیف پول و… اشاره کرد.

⭕️ ابتدا انواع کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید:

قاعدتا برای استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال ابتدا می بایست انواع آن را بشناسید سپس کیف پول متناسب با کارکرد خود را انتخاب کنید.

اگر بخواهیم به صورت موردی و خلاصه انواع کیف پول ها را نام ببریم به موارد زیر اشاره می کنیم:

کیف پول دسکتاپ

کیف پول موبایل

کیف پول وب

کیف پول سخت افزاری

کیف پول کاغذی

که تعاریف هر یک با توجه به نامی که دارند مشخص است و همچنین تمامی این کیف پول ها در دو دسته بندی گرم (Hot) و سرد (Cold) قرار می گیرند.

به طور خلاصه کیف پول های Hot کیف پول هایی هستند که برای ساخت آنها نیاز است که به اینترنت متصل باشید و کیف پول های Cold آنهایی هستند که برای ساخت آن ها نیاز به اتصال به اینترنت نیست. قاعدتا کیف پول های Cold که اصطلاحا کیف پول های آفلاین نیز نام دارند از امنیت بیشتری برخوردار هستند. این ویژگی را در بررسی کیف پول خود مد نظر قرار دهید.

⭕️ کیف پول های سخت افزاری؛ امن ترین راه حل:

در حال حاضر در میان کیف پول های موجود، کیف پول های سخت افزاری از بیشترین امنیت برخوردارند.

زیرا برای دسترسی به این کیف پول می بایست هزینه ای را پرداخت کنید که در قبال حفظ دارایی هایتان ارزشش را دارد.

کیف پول های سخت افزاری زیادی موجودند که لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از معروف ترین آنهاست. البته لجر از محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردار است.

با در اختیار داشتن کیف پول های سخت افزاری می توانید از بابت حفظ دارایی های خود اطمینان داشته باشید زیرا انجام هر تراکنشی از کیف پول شما نیازمند تایید شما توسط دکمه تعبیه شده در کیف پول سخت افزاری است و حتی اگر کیف پولتان دزدیده شود کسی نمی تواند از آن تراکنش انجام دهد زیرا می توانید برای آن رمز بگذارید.

⭕️ صرافی ها جای مناسبی برای نگهداری ارزهای رمزنگار شما نیستد:

بسیاری از کاربران که از صرافی های مختلف استفاده می کنند, ارزهای دیجیتال خود را داخل صرافی ها نگهداری می کنند که این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا صرافی ها به این علت که دارایی بسیار زیادی از کاربران در آن ها در حال مبادله است؛ یکی از اهداف اصلی هکر ها هستند.

بنابراین ممکن است آن صرافی که دارایی خود را در آن نگهداری می کنید هک شود و دارایی شما نیز به دنبال آن از بین برود و یا اصلا ممکن است آن صرافی بنا به دلایل مختلف از جمله تحریم، حساب شما را بلوکه کند و دیگر دسترسی به ارزهای دیجیتال خود نداشته باشید.

بنابراین از صرافی های ارز دیجیتال تنها برای خرید و فروش های خود و تبدیل ارزهای خود به یکدیگر استفاده کنید.

هر چند که بسیاری از کیف پول ها، قابلیت اکسچنج و یا تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر را به کیف پول خود اضافه کرده اند.

⭕️ ترجیحا کلید خصوصیتان در اختیار خودتان باشد:

بعد از اینکه کیف پول خود را راه اندازی می کنید برخی از آنها کلید خصوصی آدرس ها را در اختیارتان قرار می دهند و برخی دیگر قرار نمی دهند.

ترجیحا آن کیف پول هایی در اولویت باشد که کلید خصوصی را در اختیارتان می گذارد زیرا کلید خصوصی به معنی داشتن دسترسی به دارایی هایتان است.

اگر کلید خصوصی کیف پولتان را داشته باشید؛ در صورتی که آن کیف پول به هر دلیلی مفقود یا از دسترستان خارج شد؛ می توانید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول دیگری ایمپورت(Import) یا درون ریزی کنید.

برخی دیگر از کیف پول ها هستند که کلید خصوصی آدرس ها را در اختیارتان قرار نمی دهند ولی شرکت ارائه دهنده آن کیف پول نیز به کلیدهای خصوصی شما دسترسی ندارند و کلید های خصوصی شما در فضای لوکال موبایل، لپ تاپ، تبلت و… ذخیره می شود. این کیف پول ها نیز ایمن هستند

⭕️ عبارات بازایابی را فراموش نکنید:

معمولا اکثر کیف پول ها مخصوصا کیف پول های چند منظوره (Multi Assets) در هنگام ساخت کیف پول عباراتی را تحت عنوان عبارات بازیابی یا Seed در اختیارتان قرار می دهند که حتما می بایست آن کلمات را در جای امنی یادداشت کنید.

فراموش نکنید در دست داشتن آن عبارات به معنی در دسترس داشتن ارزهای دیجیتال شماست. شما می توانید با در اختیار داشتن این عبارات، به ارزهای دیجیتال خود در کیف پول دیگری که از این عبارات پشتیبانی می کنند؛ دسترسی داشته باشید.

⭕️ کیف پول ها را از سایت های رسمی و معتبر دانلود کنید:

همواره در هر کجای دنیا سودجویانی هستند که از عدم آگاهی مردم در جهت اهداف خود سوءاستفاده می کنند. ممکن است بسیاری از سایت ها، کیف پول هایی ارائه کنند که از امنیت کافی برخوردار نباشد و یک نسخه از کلید خصوصی شما را در اختیار داشته باشند و به محض اینکه به آدرس آن کیف پول، ارز دیجیتال ارسال کردید؛ با در اختیار داشتن کلید خصوصی‌تان تمامی ارزهای دیجیتالتان را می دزدند.

بنابراین برای استفاده از کیف پول های ارزهای دیجیتال و همچنین دانلود آنها، از سایت ها و مراجع معتبر مانند دانلود از صفحه رسمی آن کیف پول در اینترنت و یا فروشگاه های گوگل پلی و اپ استور استفاده کنید.

⭕️ نتیجه گیری:

در نهایت با در نظر گرفتن معیارهای بالا سعی کنید متناسب با کارکرد خود، کیف پول مناسب و امن را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید :

آموزش ساخت کیف پول بیت کوین در سایت بلاکچین

خرید و فروش ارز دیجیتال کانال روبیکا kanal-dolari